Începând cu 1 ianuarie 2025, punctul de amendă s-a majorat de la 165 de lei la 202 lei, odată cu creșterea salariului minim pe economie, conform propunerii legislative discutate în Parlamentul României. Aceasta este doar una dintre numeroasele modificări ce ar putea fi incluse în Codul Rutier dacă proiectele vor fi aprobate.
Un alt aspect discutat privește implementarea camerelor mobile, cunoscute ca ‘pistoale radar’, care vor monitoriza traficul și vor înregistra toate vehiculele care depășesc viteza legală. Bogdan Oproiu, director adjunct la Direcția Rutieră, a declarat: „Acest aparat radar va fi observat în afara părții carosabile, pe trepied, pe A1 București-Pitești, pe A2 București-Constanța și pe DN2, în Vrancea.” Șoferii care depășesc viteza legală vor primi amenzile acasă, iar dacă proprietarul refuză să dezvăluie cine era la volan, amenda poate ajunge până la 4.000 de lei.
Printre propunerile legislative se numără și interdicția pentru șoferii sub 21 de ani și pentru cei cu mai puțin de un an experiență în conducere de a opera vehicule care depășesc 100 CP sau 75 kw pentru vehicule electrice. De asemenea, se discută despre facilitarea preschimbării permisului de conducere, prin permisiunea susținerii probei practice a examenului auto în orice oraș din țară.
Alte modificări propuse includ extinderea obligației de asigurare de răspundere civilă asupra vehiculelor electrice, cum ar fi bicicletele și trotinetele. Valabilitatea permisului de conducere ar putea crește de la 10 la 15 ani, în timp ce șoferii vârstnici vor trebui să își reînnoiască permisele mai frecvent.
În plus, conform proiectelor, examinatorii pentru obținerea permisului de conducere ar putea fi aleși prin tragere la sorți. În ceea ce privește parcările neregulamentare, se reamintește interdicția de blocare a trotuarelor, pietonii având necesitatea unui spațiu de cel puțin un metru pentru a circula.
Ministerul Afacerilor Interne a introdus o platformă online pentru reclamații privind comportamentul agresiv al șoferilor în trafic. Potrivit MAI, scopul acestui demers este sancționarea comportamentului agresiv și reducerea evenimentelor rutiere grave.