Reclamă

Aeronava Douglas C-54D Skymaster, cu 44 de persoane la bord, a dispărut fără urmă în timpul unui zbor aparent de rutină din 1950, și nici după 75 de ani nu se știe ce s-a întâmplat cu ea. Avionul plecase din Anchorage, Alaska, cu destinația Montana, având printre pasageri mai mulți membri ai armatei americane, inclusiv sergentul principal Robert Espe, alături de soția și copilul său.

Ultimele cuvinte ale sergentului Espe către soția sa au fost un avertisment: „Dacă trebuie să sari, dă-i bebelușul sergentului Roy Jones.” Asta înainte ca avionul să dispară deasupra regiunei Yukon, în vestul îndepărtat al Canadei. Operațiunile de căutare au implicat peste 33 de avioane și au acoperit o suprafață de aproape 1 milion de kilometri pătrați, fără succes.

În acele săptămâni, alte trei avioane s-au prăbușit în timpul misiunii de căutare, însă miraculos nimeni nu și-a pierdut viața. Misiunea a fost suspendată după doar trei săptămâni, când atenția forțelor aeriene s-a concentrat pe găsirea unei bombe nucleare pierdute în regiunea canadiană în urma unui alt incident aviatic.

La momentul dispariției, avionul era pilotat de prim-locotenentul Kyle McMichael, și echipajul a raportat condiții meteorologice dificile, dar nimic neobișnuit pentru acea perioadă a anului. Vizibilitatea redusă și gheața pe aripi nu au fost considerate alarmante pentru un zbor deasupra terenului montan.

Familiile celor dispăruți au așteptat în zadar vești despre persoanele dragi, în timp ce rapoarte neconfirmate despre sunete și semnale luminoase sporadice au alimentat temporar speranțele. Cu toate acestea, odată cu trecerea timpului, căutările au fost sistate, iar misterul a rămas nerezolvat, Skymaster-ul dispărut căzând în uitare publică.

Până la moartea sa în 1968, Robert Espe, sergentul principal în forțele aeriene, a continuat să caute răspunsuri pentru pierderea soției și a fiului său. Eforturile sale și au fost comemorate de fiica sa din a doua căsătorie, Kathy Luers.

În schimb, unele epave de avioane au fost descoperite mult timp după dispariție, cu ajutorul schimbărilor climatice, care au dezvăluit corpuri de aeronavă până atunci ascunse sub gheață. Regizorul documentarului „Skymaster Down”, Andrew Gregg, susține că gheața care se topește în prezent ar putea scoate la iveală și alte indicii despre zborurile pierdute.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro