Mircea Cărtărescu, unul dintre cei mai apreciați autori români la nivel internațional, nu a reușit să devină membru corespondent al Academiei Române după ce a obținut doar 73 de voturi, cu unul mai puțin decât minimul necesar de 74. Ministrul Educației, Daniel David, a intervenit printr-o postare pe blogul său personal, explicând contextul și cauzele acestei neînțelegeri.
Ministrul a declarat că, deși propunerea de a-l primi pe Cărtărescu ca membru corespondent a fost susținută de o largă majoritate, tensiunile interne din cadrul Academiei au influențat rezultatul final. „Din păcate, nu s-a ajuns acum la pragul critic. A lipsit un singur vot!”, a scris Daniel David, subliniind totodată că are încredere că în viitorul apropiat scriitorul va fi inclus în rândurile prestigioase academice.
Un factor important în acest rezultat a fost opoziția lui Valeriu Matei, un influent membru de onoare al Academiei și directorul general al Editurii Academiei Române, care a distribuit un apel împotriva propunerii chiar înainte de vot. Scriitorul și profesorul universitar Mircea Cărtărescu a primit solidaritatea membrilor Consiliului Facultății de Litere a Universității din București, aceștia exprimându-și dezamăgirea printr-un comunicat de presă.
David a subliniat necesitatea unei înțelegeri corecte a esenței Academiei: „Academia Română are dificila misiune de a promova excelența cu oameni care o înțeleg pe alocuri diferit, prinși între tradiție vs. modernitate sau între trecut vs. prezent vs. viitor.”
Rezultatele au stârnit reacții semnificative în mediul cultural și academic, reflectând complexitatea situației din Academie. Ministrul a mai menționat că direcția în care se îndreaptă instituția este pozitivă, dar se impune o mai mare atenție la nuanțele declarațiilor publice și la comunicarea corectă cu societatea.
În concluzie, situația curentă reflectă tensiunile și provocările interne cu care se confruntă Academia Română în procesul său de transformare și adaptare, menținând totodată angajamentul față de excelență și meritocrație.