Reclamă

Ministrul Educației, Daniel David, a oferit lămuriri privitoare la motivele pentru care ministerul nu va organiza olimpiade pentru elevii din clasele I-IV în anul 2025. Aceasta decizie vine în contextul priorității de a consolida nivelul de bază al competențelor cheie pentru copiii din această grupă de vârstă, proces ce trebuie adaptat ritmului fiecărui elev.

Daniel David a subliniat, printr-un mesaj publicat pe blogul său, că participarea copiilor mici la astfel de competiții poate duce la o dezvoltare inegală și prematură a competențelor, rezultând „o industrie a meditațiilor și focalizare pe anumite domenii, neglijându-se altele, ceea ce poate distorsiona dezvoltarea competențelor cheie”.

Decizia de a nu organiza olimpiade pentru ciclul primar nu este nouă, fiind aplicată și în anul precedent. Ministrul și-a asumat „mai ferm” această politică declarând că este esențial „să construim elementele de bază ale competențelor cheie în clasa I-IV” și că acestea trebuie să fie dezvoltate gradual.

„Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit”, a spus ministrul, atrăgând atenția că diverse probleme, precum analfabetismul funcțional, au rădăcini depistate din clasa a V-a. De aceea, el consideră că olimpiadele reușesc să „stimuleze industria meditațiilor” și să devieze un proces echilibrat de învățare.

David a explicat, de asemenea, că evaluarea la clasele primare a fost schimbată de la note la calificative, pentru a evita segregarea prematură a copiilor și a școlilor, punând accent pe dezvoltarea individuală. În același timp, se încurajează dezvoltarea cooperării și lucrul în echipă în detrimentul unei competiții acerbă în acest stadiu al educației.

Ministrul a menționat că, deși olimpiadele organizate de minister nu sunt considerate în mod normal bune practici generalizate în Europa, ele nu sunt interzise dacă sunt organizate pe plan local sau regional, asumate de școlile împreună cu părinții, și trebuie să fie în concordanță cu politicile ministeriale. Acestea ar putea contribui la un portofoliu educațional mai larg, fără a împovăra prea devreme elevii.

David a reamintit importanța evaluării obligatorii de la clasele a II-a și a IV-a, care ar trebui să fie utilizate cu mai mare atenție în procesul de învățare personalizată. În concluzie, ministrul a subliniat că scopul strategic este focalizarea pe dezvoltarea individualizată a competențelor-cheie, evitând direcționarea greșită către olimpiade, dar lăsând libertatea de a organiza competiții locale.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro