Ministrul Educației, Daniel David, a început o analiză detaliată a sistemului de învățământ din România, cu scopul de a identifica „ce lucruri funcţionează bine și ce lucruri funcţionează prost”, după cum a declarat într-un interviu pentru Agerpres. Printre priorități se numără dotarea școlilor, reducerea abandonului școlar, stabilirea unor indicatori de performanță pentru profesori și o alocare bugetară adecvată pentru educație.
În prima etapă a mandatului, Daniel David se concentrează pe asigurarea desfășurării corespunzătoare a activităților cotidiene în sistem, acoperind instituțiile preuniversitare, universitare și de cercetare, punând accent pe metodologia de evaluare și reorganizare. O preocupare centrală este crearea unor indicatori de performanță care să influențeze veniturile cadrelor didactice din preuniversitar.
Ministrul a anunțat că, datorită întârzierilor determinate de condițiile economico-financiare dificile, bugetul alocat educației va crește ușor față de anul precedent, însă încă se lucrează la detalii finale. În ceea ce privește reglementarea examenelor, David menționează că structura existentă va fi menținută momentan, urmând a fi analizată pentru posibile modificări ulterioare.
David subliniază importanța unei reforme a sistemului de educație superior, recomandând universităților să-și definească clar misiunea academică, pentru a-și adapta atât oferta educațională, cât și criteriile de evaluare a performanței.
Printre preocupările ministerului se află și stimularea și susținerea elevilor olimpici, prin burse și alocarea locurilor bugetate în universități de prestigiu, și de asemenea continuarea programului „Masa caldă” pentru a preveni abandonul școlar.
Recapitulând, Daniel David își propune eficientizarea sistemului educațional prin îmbunătățirea infrastructurii școlilor, reformarea planurilor-cadru pentru liceu și revizuirea modalităților de recompensare a cadrelor didactice, toate aceste măsuri având scopul de a crea un sistem de învățământ mai performant și accesibil.