Ministerul Finanţelor şi ANAF au anunţat finalizarea aplicaţiei e-Transport, destinată monitorizării transporturilor rutiere pe teritoriul naţional a bunurilor cu risc fiscal ridicat, precum şi a transporturilor rutiere internaţionale de bunuri. Aceasta va fi supusă unei perioade de testare a parametrilor tehnici între 15 iulie 2024 şi 31 august 2024.

„MF şi ANAF anunţă finalizarea aplicaţiei e-Transport, prin intermediul căreia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri. Aplicaţia a fost deja încărcată pe platformele Apple Store şi Google Play şi este în proces de avizare, urmând ca până la cel târziu 15 iulie 2024 să fie operaţională şi să poată fi descărcată de utilizatori. În acest context, în perioada 15 iulie 2024 – 31 august 2024 aplicaţia este în perioada de testare a parametrilor tehnici. Astfel, facem precizarea că prevederile art. 13^1 lit. d) şi e) din OUG nr. 41/2022 se vor aplica începând cu data de 1 septembrie 2024”, a comunicat Ministerul Finanţelor.

Sistemul RO e-Transport va prelua date din sistemele de poziţionare GPS, în situaţia în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Specificaţiile tehnice necesare pentru aceste situaţii pot fi consultate pe pagina web a Ministerului Finanţelor, secţiunea RO e-Transport. În absenţa unui sistem GPS, autovehiculele trebuie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicaţia dezvoltată de CNIF.

Operatorii de transport rutier au obligaţia de a asigura transferul datelor de poziţionare a vehiculului pe toată durata traseului de transport prin sistemul RO e-Transport, conform reglementărilor în vigoare.

În cadrul şedinţei de Guvern din 28 iunie 2024, s-a decis prin OUG 87/2024 amânarea aplicării sancţiunilor prevăzute de legislaţia e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru operatorii economici autorizaţi potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013.

Măsura a fost luată pentru a evita blocajele la nivelul operatorilor economici autorizaţi, care au o pondere semnificativă în economia naţională şi desfăşoară frecvent transporturi internaţionale de bunuri.