Tot ce nu ai vrut niciodată să știi despre viitor, vorbind despre viitor.
A auzi directori generali de tehnologie precum Mark Zuckerberg sau Satya Nadella vorbind despre asta, metaversul este viitorul internetului. Sau este un joc video. Sau poate este o versiune profund incomodă, mai proastă a Zoom? E greu de spus.
Într-o anumită măsură, a vorbi despre ce înseamnă „metaversul” este un pic ca a avea o discuție despre ce înseamnă „internetul” în anii 1970. Elementele de bază ale unei noi forme de comunicare erau în curs de a fi construite. Dar nimeni nu putea ști cu adevărat cum va arăta realitatea. Așa că, deși era adevărat, la acea vreme, că „internetul” venea, nu orice idee despre cum ar arăta este adevărată.
1.O să fie foarte important
Pe de altă parte, există și o mulțime de hype de marketing învăluite în această idee a metaversului. Facebook, în special, se află într-un loc deosebit de vulnerabil după ce mișcarea Apple de a limita urmărirea reclamelor a ajuns la rezultatul companiei. Este imposibil să separăm viziunea Facebook despre un viitor. În care toată lumea are o garderobă digitală pe care să o treacă de faptul că Facebook vrea cu adevărat să facă bani vânzând haine virtuale.
Deci, având în vedere toate acestea…
Serios, ce înseamnă „metavers”?
Pentru a vă ajuta să înțelegeți cât de vag și complex poate fi un termen „metaversul”, iată un exercițiu de încercat: înlocuiți mental expresia „metaversul” într-o propoziție cu „spațiul cibernetic”. Nouăzeci la sută din timp, sensul nu se va schimba substanțial. Asta pentru că termenul nu se referă cu adevărat la un tip specific de tehnologie. Ci mai degrabă la o schimbare amplă a modului în care interacționăm cu tehnologia. Și este absolut posibil ca termenul în sine să devină în cele din urmă la fel de învechit. Chiar dacă tehnologia specifică pe care a descris-o cândva devine obișnuită.
2.Se aproprie cu pași rapizi
În linii mari, tehnologiile care alcătuiesc metaversul pot include realitatea virtuală. Caracterizată prin lumi virtuale persistente care continuă să existe chiar și atunci când nu te joci. Precum și realitatea augmentată care combină aspecte ale lumii digitale și fizice. Cu toate acestea, nu necesită ca acele spații să fie accesate exclusiv prin VR sau AR. O lume virtuală, precum aspectele Fortnite care pot fi accesate prin computere. Console de jocuri și chiar telefoane, ar putea fi metaversală.
De asemenea, se traduce într-o economie digitală, în care utilizatorii pot crea, cumpăra și vinde bunuri. Și, în viziunile mai idealiste ale metaversului, este interoperabil. Permițându-vă să luați obiecte virtuale precum haine sau mașini de pe o platformă pe alta. În lumea reală, puteți cumpăra o cămașă de la mall și apoi o puteți purta la un cinematograf. În momentul de față, majoritatea platformelor au identități virtuale. Avatare și inventare care sunt legate doar de o singură platformă. Dar un metavers vă poate permite să creați o persoană pe care să o puteți lua oriunde la fel de ușor cum vă puteți copia fotografia de profil de pe o rețea socială în un alt.
3.Cum ne poate ajuta
Este dificil de analizat ce înseamnă toate acestea, deoarece atunci când auziți descrieri ca cele de mai sus, un răspuns de înțeles este: „Stai, nu există deja?”. World of Warcraft, de exemplu. Este o lume virtuală persistentă în care jucătorii pot cumpăra și vinde bunuri. Fortnite are experiențe virtuale, cum ar fi concerte și o expoziție în care Rick Sanchez poate afla despre MLK Jr. Puteți să vă puneți curea cu căști Oculus și să vă aflați în propria casă virtuală personală. Chiar asta înseamnă „metaversul”? Doar câteva tipuri noi de jocuri video?
Ei bine, da și nu. A spune că Fortnite este „metaversul” ar fi un pic ca și cum ai spune că Google este „internetul”. Chiar dacă ai putea, teoretic, să petreci o mare parte din timp în Fortnite, socializând, cumpărând lucruri, învățând și jucând jocuri, asta nu înseamnă neapărat că cuprinde întregul domeniu de aplicare al metaversului.