Reclamă

Fostul director executiv al Volkswagen, Martin Winterkorn, a apărut marți în fața instanței sub acuzațiile de fraudă, manipulare a pieței și sperjur. Acest proces vine la nouă ani după ce s-a descoperit că producătorul auto german a trucat testele de emisii poluante ale mașinilor sale, potrivit BBC News.

Martin Winterkorn ocupa funcția de director executiv al companiei germane în 2015, când Volkswagen a fost implicată într-un scandal de proporții mondiale. Producătorul auto a fost acuzat că a manipulat deliberat testele oficiale de emisii, construind mașini care puteau trece cu succes testele de laborator, dar care, în timpul utilizării zilnice, produceau niveluri ilegale de poluare.

Avocații lui Winterkorn au transmis că acesta „nu a fraudat și nu a făcut rău nimănui, nu a lăsat în mod deliberat piața de capital în întuneric pentru ca investitorii să fie prejudiciați și a spus adevărul comisiei de anchetă”.

Afacerea, cunoscută sub numele de „dieselgate”, a izbucnit în septembrie 2015, odată ce Agenția pentru Protecția Mediului din SUA a acuzat Volkswagen că a instalat software ilegal pe mașinile diesel. Scandalul a declanșat ulterior un boom în promovarea vehiculelor electrice și a avut un impact semnificativ asupra industriei auto la nivel mondial.

Acuzat că a înșelat clienții, acționarii și politicienii germani, Winterkorn, în vârstă de 77 de ani, riscă până la 10 ani de închisoare dacă va fi găsit vinovat.

Scandalul își are originea într-un efort al companiei Volkswagen de a-și crește vânzările în America de Nord prin promovarea așa-numitelor „diesel-uri curate”. În realitate, aceste vehicule nu erau deloc „curate”, iar compania a folosit software special pentru a simula respectarea standardelor de emisie doar în condiții de testare.

Până în 2006, peste nouă milioane de vehicule din Europa și America de Nord au fost afectate. Construcțiile frauduloase au vizat mărci din întregul imperiu Volkswagen, inclusiv Audi, Porsche, Seat și Skoda.

Volkswagen a fost nevoită să plătească amenzi semnificative, să recheme în service vehiculele afectate și să despăgubească consumatorii, costul total al scandalului depășind 30 de miliarde de euro. Winterkorn, care a demisionat la scurt timp după izbucnirea scandalului, a fost pus sub acuzare în 2019 și urma să fie judecat în 2021, însă procedurile au fost amânate din motive de sănătate.

Procurorii l-au acuzat de fraudă pentru că le-a ocultat adevărul clienților și investitorilor. Un alt cap de acuzare este manipularea pieței, deoarece nu a informat investitorii despre softul de trucare a emisiilor când a aflat de existența acestuia.

O altă acuzație, formulată de la biroul procurorului din Berlin, îl vizează pentru sperjur în fața unei comisii parlamentare care a investigat scandalul în 2017.

Prezidentul Volkswagen, Hans Dieter Poetsch, și fostul șef al mărcii, Herbert Diess, au avut și ei acuzații de manipulare a pieței, dar acestea au fost retrase după ce compania a fost de acord să plătească o amendă de 9 milioane de euro.

Alte persoane implicate în scandal, precum fostul director Audi Rupert Stadler și fostul inginer Oliver Schmidt, au primit și ele sancțiuni și pedepse legate de acest caz.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro