Expertul în educație Marian Staș a declarat, în cadrul unui interviu acordat pentru Digi24.ro, că sistemul educațional românesc este în mare parte caracterizat de mediocritate. Staș a explicat că „80% din ce se întâmplă în școala românească este de o mediocritate strigătoare la cer” și a subliniat mai mulți factori care contribuie la această situație.
Unul dintre principalii factori menționați de către Staș este lipsa unui plan cadru diversificat pentru cei trei milioane de copii din România, ceea ce duce la un sistem uniformizat și lipsit de calitate. „În momentul în care pun pe masă un singur tabel de plan cadru pentru trei milioane de copii, cum poate să iasă jocul altfel decât mediocru?” a spus expertul.
Staș a subliniat, de asemenea, că sistemul actual de învățământ nu reușește să se adapteze nevoilor contemporane, fiind dominat de un model învechit care împiedică schimbarea. „Caracterizarea mea este de proiect încremenit într-un model depășit de timp și care încă rezistă feroce la schimbare,” a precizat el.
Expertul a acuzat și politizarea excesivă a sistemului educațional, care contribuie la menținerea acestuia într-o stare precară. Staș a descris acest aspect ca fiind dăunător pentru calitatea resursei umane, afirmând că „școala preuniversitară este profund aservită politic. De acolo ne tragem voturi, interese, orice altceva, mai puțin școală făcută cum se cade.”
În plus, Staș a atras atenția asupra testelor de final de ciclu, cum ar fi Evaluarea Națională și Bacalaureatul, care, potrivit lui, sunt structurate nepotrivit și servesc mai curând ca surse de venit pentru meditații. „Ambele arată ca mașini de făcut bani în meditații prin structura lor profund inadecvată.”
Examinarea acestor teste indică, conform expertului, o scădere continuă a dificultății, ceea ce reflectă un nivel din ce în ce mai scăzut al pregătirii atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Staș a concluzionat că doar al treilea subiect de examen impune un minim de cunoștințe reale de literatură sau istorie.