Un nou raport dezvăluie că mari companii de produse alimentare și băuturi, precum Nestle, Pepsico și Unilever, oferă produse mai puțin sănătoase în țările cu venituri mici comparativ cu cele vândute în țările cu venituri mari. Acest aspect a fost evidențiat de un indice global publicat de Inițiativa privind accesul la nutriție (ATNI), care evaluează calitatea produselor pe baza unui sistem de rating dezvoltat în Australia și Noua Zeelandă.
Indicele folosește sistemul Health Star Rating, care clasifică produsele de la 1 la 5 stele, unde 5 reprezintă cea mai bună alegere din punct de vedere al sănătății. Potrivit evaluării, produsele vândute de aceste companii obțin un scor mediu de 1,8 în țările cu venituri mici, comparativ cu 2,3 în țările cu venituri mari, unde sunt evaluate mai multe produse.
„Este o imagine foarte clară că ceea ce vând aceste companii în cele mai sărace țări din lume, unde sunt din ce în ce mai active, nu sunt produse sănătoase,” a declarat Mark Wijne, director de cercetare la ATNI. „Este un semnal de alarmă pentru guvernele din aceste țări să fie vigilente,” a adăugat el.
Este prima dată când indicele diferențiază între țările cu venituri mici și cele cu venituri mari. ATNI subliniază importanța acestui indice, având în vedere rolul tot mai important al alimentelor ambalate în criza obezității, un fenomen descris acum ca global. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, peste un miliard de persoane din întreaga lume suferă de obezitate, iar Banca Mondială estimează că 70% din persoanele supraponderale sau obeze trăiesc în țări cu venituri mici și medii.
Nestle, printr-un purtător de cuvânt, a declarat că este angajată să crească vânzările de alimente mai nutritive și să îndrume consumatorii către diete mai echilibrate. De asemenea, Nestle fortifică produsele pentru a combate deficitele de nutrienți. În schimb, PepsiCo a refuzat să comenteze, însă compania a stabilit anterior noi obiective pentru a reduce sodiul din chipsuri și a adăuga ingrediente nutritive.