Senatul României a organizat marţi, 11 februarie 2020, prima ediţie a programului educaţional „Senatul tinerilor”.

Elevi din cinci licee din capitală au analizat şi dezbătut iniţiative legislative proprii pe tema „Bullying-ul în şcoli şi mass-media” alături de senatori din comisiile parlamentare, respectiv: Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport (comisie raportoare) şi Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi, Comisia pentru cultură şi media în calitate de comisii avizatoare. Obiectivele principale ale proiectului sunt familiarizarea elevilor cu modul de legiferare şi interacţiunea directă între reprezentanţii forului legislativ şi tineri.

În deschiderea evenimentului, prezidat de Titus Corlăţean, vicepreşedinte al Senatului, au fost prezenţi Robert Cazanciuc, vicepreşedinte al Senatului, Marian Pavel, secretar al Senatului, George Edward Dircă, secretar al Senatului, Ecaterina Andronescu, Lavinia Craioveanu şi Liviu Pop, membri în Comisia pentru învăţământ, tineret şi sport, Radu Oprea, membru în Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi, Lucian Romaşcanu, membru în Comisia pentru cultură şi media şi Izabela Chencian, secretarul general al Senatului. De asemenea, din partea Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti a participat Larisa Gojnete, inspector şcolar pentru educaţie permanentă.

„E o şansă de a avea acces la structuri, proceduri, mecanisme şi la infrastructura Parlamentului României, mai ales a Senatului. Este o şansă de a înţelege mai bine ce înseamnă instituţia Parlamentului, este cea mai democratică instituţie, este fundamentul oricărei democraţii de tip occidental, de tip european”, a declarat Titus Corlăţean.

Cu privire la tema aleasă, vicepreşedintele Senatului a precizat: „În 2018 a fost depus un proiect legislativ pentru a adopta, pentru prima oară, în România definiţia legală, juridică a fenomenului de bullying, consecinţele care decurg şi măsurile care trebuie adoptate. Este şi obligaţia voastră să înţelegeţi, ca viitori legiuitori, faptul că va trebui să combatem foarte serios prin politici publice, legislative, instituţional şi prin atitudini individuale acest fenomen care poate avea consecinţe pe termen lung şi asupra victimei şi asupra agresorului.”

Vicepreşedintele Senatului, Robert Cazanciuc, i-a încurajat pe tineri să-şi urmeze de fiecare dată visul în alegerile pe care le fac. „Sper să folosiţi această mică experienţă să vă ajute să vă urmaţi calea. Cel mai important lucru, cred, la această vârstă, este să ştiţi pe ce drum să mergeţi şi atunci când aţi hotărât să mergeţi pe un anumit drum, mergeţi cu toate forţele”.

Elevii au dezbătut şi votat în şedinţa plenului propuneri precum: cursuri pentru gestionarea situaţiilor de bullying, măsuri pentru educarea împotriva bullying-ului în mediul online, măsuri pentru sancţionarea tuturor formelor de discriminare precum şi suplimentarea cabinetelor şcolare cu voluntari de la facultăţile de psihologie.

Iniţiativa privind modificarea Legii educaţiei în sensul introducerii obligativităţii unor vizite periodice la cabinetul de psihologie al instituţiei de învăţământ precum şi propunerea legislativă referitoare la reglementarea metodelor de combatere a comportamentului de tip violenţă psihologică – bullying au fost adoptate cu o largă majoritate.

La finalul primei ediţii a proiectului „Senatul Tinerilor” elevii şi profesorii coordonatori au primit diplome de participare.