Jean Paler, actorul român cunoscut pentru interpretările sale de excepție în teatrul românesc, a dezvăluit într-un interviu pentru Playtech Știri, amintirile dureroase pe care le păstrează legate de perioada în care a contribuit la construirea Transfăgărășanului. În perioada 1970-1974, Jean Paler, atunci soldat, a lucrat în condiții grele la construirea acestui traseu impresionant, supranumit și “Drumul printre nori”.
Actorul a relatat că nu are intenția să reviziteze Transfăgărășanul, o zonă pe care o asociază cu suferință și pierderea camarazilor săi. Jean Paler a menționat că amintirile acestui loc sunt departe de a fi plăcute: “De ce să mă mai întorc acolo, pe Transfăgărășan? Nu am amintiri frumoase, aș plânge. Mi-au murit mulți camarazi, s-a surpat șoseaua cu ei, alții au murit în timp ce se dinamita muntele. A rămas acolo multă durere. Se spune oficial că au murit vreo 40 de persoane. Nu e adevărat, au murit sute de soldați”.
Remunerația primită pentru munca depusă pe durata celor doi ani de construire a Transfăgărășanului a fost, potrivit mărturisirilor actorului, de doar 400 de lei. Jean Paler a exprimat dezaprobare față de suma mică oferită, declarând: “Ni s-a promis că ne vor da bani mulți, pentru cei doi ani de muncă de ocnaș la Transfăgărășan, când ne vom întoarce acasă. Am tras ca nebunii, iar când ni s-au înmânat CEC-urile, ne-am trezit că aveam în cont suma de 400 de lei. Bătaie de joc, o mizerie de bani! Din acești bani cel mult îți puteai lua o pereche de pantofi.”
În prezent, Transfăgărășanul, cu o lungime de 151 km, este una dintre cele mai vizitate atracții turistice din țară, fiind cunoscut pentru peisajele sale spectaculoase. În timpul iernii, drumul este închis, iar în timpul verii, se recomandă prudență la volan datorită condițiilor meteorologice variabile și a naturii periculoase a drumului. În această privință, Titi Aur, cunoscut pentru expertiza sa în domeniul conducerii auto defensive, a oferit câteva sfaturi pentru șoferii care doresc să parcurgă traseul, printre care echiparea corespunzătoare a vehiculului și conducerea prudentă.
Chiar dacă este astăzi o destinație turistică apreciată, Transfăgărășanul poartă în sine povestea celor care au contribuit la construcția lui, amintindu-ne de sacrificiul uman ascuns în spatele frumuseții naturale.