Japonia planifică construirea unui drum cu bandă transportoare pentru mărfuri, similar cu trenul de mare viteză care transportă pasageri între Tokyo și Osaka de șase decenii. Proiectul are ca scop principal abordarea crizei acute a forței de muncă și reducerea emisiilor de carbon, pe fondul unei cereri crescute pentru servicii de livrare.
Yuri Endo, oficial al Ministerului Transporturilor în Japonia, a declarat pentru Associated Press că drumul va crea un sistem de transport automat și fără echipaj, funcțional non-stop, dedicat logisticii. „Trebuie să fim inovatori în modul în care abordăm drumurile”, a afirmat Endo.
Proiectul drumului auto-flux va conecta Tokyo de Osaka, pe o distanță de 515 km, și va include containere mari pe paleți care vor putea susține până la o tonă de produse, deplasându-se pe un traseu automatizată între alte vehicule pe autostradă.
Stivuitoare automate vor încărca mărfurile în containere care vor interconecta aeroporturi, căi ferate și porturi. Testele sunt programate să înceapă în 2027 sau la începutul lui 2028, iar drumul este estimat să fie complet operațional până la mijlocul următorului deceniu.
În timp ce nu au fost oferite estimări oficiale de cost, ziarul Yomiuri Shimbun sugerează posibilitatea unei investiții de 3,7 miliarde de yeni pentru realizarea drumului între Tokyo și Osaka, din cauza numărului semnificativ de tuneluri necesare.
Ministerul estimează că sistemul căilor transportoare ar putea înlocui până la 25.000 de șoferi de camioane pe zi, având în vedere că șoferii, care livrează aproximativ 90% din marfa Japoniei, se confruntă cu un deficit major de personal.
Acest proiect vine în contextul unei schimbări legislative recente prin care se limitează numărul de ore suplimentare pentru șoferii de camioane, îndreptându-se spre atenuarea condițiilor de muncă dure și prevenirea accidentelor.
Estimările guvernamentale indică un posibil declin al capacității de transport a țării cu 34% până la sfârșitul deceniului, considerând creșterea cererii de livrări intensificată de pandemia de Covid-19, care a determinat o majorare a utilizatorilor acestui tip de serviciu de transport de la 40% la 60%.