Cercetătorii de la Universitatea din Reading au creat 33 de studenți fictivi, bazați pe inteligența artificială, și au analizat modalitatea în care aceștia oferă răspunsuri la examene. Rezultatele arată că inteligența artificială a obținut, în medie, cu o jumătate de punct mai mult față de un student real, scrie BBC.
Examenele universitare susținute de studenți falși, cu ajutorul inteligenței artificiale, le-au depășit pe cele susținute de studenți reali și nu au fost detectate de evaluatori, conform studiului realizat. Cercetătorii au utilizat instrumentul de inteligență artificială ChatGPT pentru a genera răspunsuri la examenele de modul pentru o diplomă de licență în psihologie la această instituție. Ei au afirmat că rezultatele studenților AI au fost, în medie, cu o jumătate de notă mai mari decât cele ale omologilor lor din viața reală. În plus, eseurile scrise de inteligența artificială „au fost aproape nedetectabile”, 94% dintre ele nerezultând îngrijorătoare pentru evaluatori. Potrivit studiului, publicat în revista Plos One, rata de detecție de 6% este, probabil, supraestimată.
Scorurile obținute de studenții cu inteligență artificială le-au depășit pe cele obținute de studenții adevărați în primii doi ani.
„Acest lucru este deosebit de îngrijorător, deoarece prezentările AI au obținut note mai mari decât prezentările reale ale studenților. Astfel, studenții ar putea trișa nedetectat folosind AI – și, în acest fel, să obțină o notă mai bună decât cei care nu au trișat”, se arată în studiu.
Profesorul asociat Peter Scarfe și profesorul Etienne Roesch, care au condus studiul, au declarat că descoperirile lor ar trebui să fie un „semnal de alarmă” pentru profesorii din întreaga lume.
„Multe instituții s-au îndepărtat de examenele tradiționale pentru a face evaluarea mai incluzivă. Cercetarea noastră arată că este de importanță internațională să înțelegem modul în care AI-ul va afecta integritatea evaluărilor educaționale. Nu ne vom întoarce neapărat complet la examenele scrise de mână – dar sectorul educațional global va trebui să evolueze în fața IA”, a declarat Peter Scarfe.
Academicienii și-au exprimat îngrijorarea cu privire la influența inteligenței artificiale în educație, Universitatea din Glasgow reintroducând recent examenele în persoană pentru un curs.