Reclamă

Producătorul francez Alstom se confruntă cu penalități de peste 38 de milioane de euro pentru întârzierile în livrarea trenurilor electrice către România. Din cele 37 de trenuri comandate și finanțate cu fonduri europene, doar două au fost livrate până acum, iar doar unul este în circulație pe ruta București-Brașov. Restul trenurilor, conform unui acord adițional semnat în septembrie, ar trebui să fie livrate până în ianuarie 2026.

Controversatul act adițional, semnat pe 30 septembrie între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și Alstom, prelungește termenul de livrare și, potrivit unor surse, ar putea scuti compania franceză de plata penalităților. Totuși, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, dezminte și subliniază că penalitățile nu doar că rămân active, dar ar putea crește. „Nu pot accepta așa ceva și probabil că se va ajunge tot în instanță și vom câștiga ca la metrou”, a afirmat Grindeanu.

Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, susține că instituția pe care o conduce a suferit pierderi financiare de aproximativ 30 de milioane de lei din cauza întârzierilor și intenționează să dea în judecată ARF dacă nu va acționa împotriva Alstom pentru recuperarea penalităților. „Dacă statul își permite să-mi plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv Alstom, nu e treaba mea”, a declarat Preoteasa.

Ilie Cîrceag, directorul general al ARF, confirmă că penalitățile rămân în vigoare și că acestea vor fi majorate din cauza faptului că livrările sunt întârziate față de noul grafic. „Actul adițional nu are nicăieri prevăzut că penalitățile nu se mai aplică, penalități pe care chiar zilele aceste le vom actualiza”, a declarat Cîrceag.

Anterior, Ștefan Roșeanu, fostul președinte al ARF, precizase că graficul de livrare prezentat de Alstom nu a fost acceptat ca bază pentru anularea penalităților.

Costul total al achiziției celor 37 de garnituri este de peste 2,4 miliarde de lei, incluzând întreținerea pentru o perioadă de 15 ani. Fiecare tren va avea dotări moderne, inclusiv Wi-Fi, prize USB și coșuri de gunoi pentru colectare selectivă.


Reclamă

Share.

Tânăr jurnalist de 25 de ani, absolventă a Facultății de Litere din Craiova, promptă atunci când vine vorba de redactarea articolelor de calitate, Mădălina a mai profesat în domeniu pentru cunoscute publicații din branșă. Iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze. Este dinamică, informată și gata să facă față oricărei provocări, indiferent cât de dificilă pare.

© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro