Informația zilei pentru șoferii din România! Apare o nouă taxă. Sancțiunile sunt uriașe
O nouă lege propusă de Ministerul Transporturilor (MT) va reglementa taxarea utilizării drumurilor publice în România.
Dacă proiectul de lege al Ministerului Transporturilor va fi votat, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor cu o greutate mai mică de 3,5 tone, în timp ce autoturismele vor fi taxate în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare și durata folosirii drumurilor.
Pentru camioane, se introduce un nou concept numit TollRo, care presupune taxarea în funcție de numărul de kilometri parcurși și o valoare unitară a taxei, care va fi stabilită ulterior. Proiectul de lege se află în dezbatere publică până pe 23 mai și ar trebui să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026.
MT susține că noul sistem de calcul și tarifare rutieră se bazează pe principiul „poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România în cadrul PNRR pentru promovarea unui transport sustenabil. Până în prezent, toate vehiculele erau supuse plății rovinietei, iar diferențierea tarifelor se făcea doar în funcție de categoria vehiculului.
Rovinieta va fi valabilă doar pentru vehiculele de până în 3,5 tone
Potrivit noii reglementări propuse de MT, rovinieta va fi aplicată vehiculelor cu o greutate totală mai mică sau egală cu 3,5 tone. Noul sistem de tarifare va ține cont de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante și durata de parcurs, inclusiv perioada de staționare. Astfel, prețul rovinietei va fi proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului. Rovinieta va putea fi achiziționată pentru diferite perioade, iar tarifele vor fi stabilite prin ordin al ministrului Transporturilor.

TollRo, noua taxă pentru camioane
Camioanele cu o greutate mai mare de 3,5 tone vor fi supuse unui sistem de taxare diferit, denumit TollRo, care este interoperabil cu sistemele similare din alte țări membre ale UE. Această taxă va fi calculată în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. Valoarea tarifului unitar și modul de calcul vor fi stabilite prin ordin de ministru.
Sancțiuni pentru neplata taxelor
Neplata rovinietei va fi considerată contravenție, iar amenzile vor varia între minim dublul valorii anuale a tarifului rovinietei și un maxim reprezentând patru ori valoarea anuală a acesteia, conform Avocatnet.ro.
Pentru utilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi impuse tarife compensatorii în funcție de distanța parcursă sau o sumă fixă, în cazul în care distanța nu poate fi determinată. Tarifele compensatorii vor fi de 100 de ori contravaloarea TollRo datorată, dar nu mai mult de 1000 lei, sau o sumă fixă de 2000 lei.





