Industria maritimă se confruntă cu o criză majoră de personal calificat, o problemă care duce la creșterea tarifelor și scăderea standardelor de siguranță pe mare. Potrivit experților din domeniu, această criză afectează și lanțurile globale de aprovizionare, fiind înregistrate chiar CV-uri false pentru posturile disponibile. Rhett Harris, analist la Drewry, a declarat pentru CNBC că există o „lipsă constantă de marinari” care determină companiile să angajeze personal cu mai puțină experiență.
Deși numărul de nave a crescut, numărul personalului calificat nu ține pasul. Un factor care contribuie la această criză este invazia rusă în Ucraina, întrucât înainte de izbucnirea conflictului din 2022, aproape 15% din forța de muncă maritimă globală provenea din aceste două țări. Camera Internațională de Transport Maritim (ICS) estimează că până în 2026 deficitul de marinari calificați va ajunge la aproximativ 90.000, solicitând strategii naționale pentru a corecta această tendință.
Nivelul de competență al marinarilor este în scădere, conform unui căpitan dintr-o companie maritimă globală, care a declarat că din cauza lipsei de abilități a fost necesară concedierea mai multor membri ai echipajului. Marinarii sunt nevoiți să muncească perioade îndelungate fără zile libere, ceea ce conduce la oboseală și stres mental. Potrivit unui studiu realizat de World Maritime University, 93% dintre marinarii chestionați au identificat oboseala ca fiind principala problemă de siguranță, iar 78% nu au avut o zi liberă pe durata contractului.
Salariile ridicate contribuie la o taxare crescută, dar criza de personal are un impact semnificativ asupra aprovizionării lanțurilor globale, explică Daejin Lee, director global de cercetare la FertiStream. Meseria de marinar devine din ce în ce mai neatractivă pe fondul reorientării tinerilor către alte domenii care promit un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. Companiile maritime încearcă să atragă tinerii prin oferirea de facilități de divertisment și reducerea duratei voiajelor.
Problema, însă, nu va dispărea în viitorul apropiat, experții așteptându-se ca această criză să persiste și să rămână una dintre cele mai mari provocări ale industriei maritime.