Un litru de lapte a ajuns să coste și 15 lei la raft, în funcție de brandul de comercializare. Mai ales în ultimele luni, odată cu explozia prețurilor, laptele nu a scăpat de majorare. Cu toate că acesta este achiziționat din magazin la astfel de costuri, la poarta fermei, de unde pleacă produsul, lucrurile stau total diferit. Un litru de lapte este și de 15 ori mai ieftin direct de la producător.
Un litru de lapte cumpărat, profit pentru supermarket, pagubă pentru fermier
Un adevărat haos al pieței aduce pagube în buzunarele fermierilor, dar și ale cumpărătorilor. Câștigați în această ecuație sunt agenții economici care comercializează produsul la raft. În industria laptelui, acest dezechilibru se resimte puternic.
Din acest motiv, numeroși fermieri care livrau lapte pentru marile lanțuri de magazine și-au închis afacerile. Motivele principale sunt legate de inexistența unui plan strategic de sprijinire a lor. De altfel, singurul ajutor de la stat constând în subvenții, mici pentru costurile pe care aceștia le au de acoperit.
Cea mai mare dovadă a dezastrului la care asistăm legat de piața laptelui se referă la prețurile vizibile la raft. În funcție de distribuitor și brand, un litru de lapte ajunge și la 15 lei în supermarket. Asta în timp ce din fermă este colectat la prețul de 1,5 lei per litru.
Dincolo de această nedreptate așa cum o resimt fermierii, la pachet vin și alte costuri care îi trag în jos. De exemplu, sectorul a fost extrem de afectat de criza din energie, de altfel, peste iarnă, cei din zootehnie au plătit facturi uriașe pentru unitățile pe care le dețin. La pachet cu toate acestea se adaugă și seceta din ultimii doi ani agricoli care a dus la pierderi uriașe.
În mod cert acestea sunt motivele care ne-au plasat pe ultimul loc în UE în ceea ce privește producția de lapte pe cap de bovină. Soluția găsită de retaileri? Importul. Numai în 2022, au fost aduse peste 100 de mii de tone de lapte din alte țări.