Honda și Nissan, al doilea și al treilea cel mai mare producător auto din Japonia, au inițiat discuții pentru o posibilă fuziune, conform anunțului făcut de publicația financiară Nikkei. Această decizie vine pe fondul necesității de a face față concurenței mondiale din partea producătorilor de vehicule electrice mai mari, în special din China, cum ar fi BYD și Li Auto.
Cu vânzări combinate de 7,4 milioane de vehicule în 2023, cele două companii își consolidează relațiile și colaborează de câteva luni pentru dezvoltarea tehnologiei vehiculelor electrice. În martie, Makoto Uchida, directorul executiv al Nissan, a subliniat presiunea intensă provocată de competitorii în curs de dezvoltare, menționând: „Jucătorii în curs de dezvoltare sunt foarte agresivi și fac incursiuni cu o viteză incredibilă. Nu putem câștiga competiția atât timp cât rămânem la înțelepciunea convențională și la o abordare tradițională.”
Potrivit Nikkei, planul celor două mari companii auto este de a funcționa sub un singur holding. Cu toate acestea, detaliile specifice privind mizele fiecăruia în noua structură urmează să fie stabilite. Mitsubishi Motors, unde Nissan deține o cotă de 24%, ar putea fi inclusă în această nouă alianță.
O astfel de fuziune ar putea deveni una dintre cele mai mari afaceri din industria auto de la crearea Stellantis în 2021, rezultată din fuziunea de 52 de miliarde de dolari dintre Fiat Chrysler și PSA. Această asociere a creat un gigant auto cu mărci renumite precum Jeep, Dodge, Maserati, Peugeot și Citroën.
Decizia este motivată și de scăderea profiturilor unor mari producători auto europeni, confruntați cu cererea redusă și concurența acerbă, în contextul tranziției de la vehiculele pe carburant la cele electrice. Stellantis a anunțat recent închiderea unei uzine din Luton, afectând 1.100 de locuri de muncă, citând ca motive starea economiei britanice și cerințele guvernamentale stricte privind vehiculele cu emisii zero. De asemenea, Ford plănuiește reducerea a 4.000 de posturi în Europa, iar Volkswagen intenționează să închidă trei fabrici în Germania.