Giga-proiectul Neom din Arabia Saudită folosește în prezent o cincime din tot oțelul produs la nivel global, potrivit Livemint.com. Acest oraș futurist, evaluat la 500 de miliarde de dolari, devine cel mai mare consumator de materiale de construcție din lume, o tendință ce se va menține timp de câteva decenii, a declarat Manar Al Moneef, directorul de investiții al Neom.
Conform declarațiilor sale de la Forumul Global de Logistică din districtul financiar King Abdullah din Riad, proiectul urmează să aibă un impact major asupra sectorului logistic global în anii ce vin. „Neom va fi cel mai mare client în următorul deceniu. Dacă te uiți la cererea noastră în logistică, aceasta reprezintă 5% din piața globală de logistică”, a afirmat Manar Al Moneef.
Orașul Neom, plasat în extremul nord-vest al Arabiei Saudite, are în plan diverse proiecte, dintre care unul dintre cele mai ambițioase este The Line, o construcție orizontală de 170 de km, care ar trebui să fie completă până în 2045. Cu toate acestea, implementarea unora dintre proiecte a încetinit din cauza finanțării presate de prețurile scăzute la petrol și alte priorități financiare.
Proiectul a întâlnit, de asemenea, numeroase controverse. Conform unui raport BBC, autoritățile saudite ar fi permis utilizarea forței letale pentru a elibera terenul necesar construcției, o afirmație asupra căreia guvernul saudit și conducerea Neom nu au comentat. Col Rabih Alenezi, un fost ofițer de informații, a susținut că a fost obligat să îndepărteze forțat populația dintr-un trib local pentru a face loc pentru The Line, ceea ce a dus la incidente violente.
Zona în care este construit Neom a fost descrisă de către prințul moștenitor Mohamed bin Salman drept o „pânză goală” perfectă. Cu toate acestea, forțarea relocării a peste 6.000 de persoane pentru acest proiect a stârnit nemulțumiri și critici din partea organizațiilor pentru drepturile omului, precum ALQST din Marea Britanie.
Neom face parte din strategia Saudi Vision 2030, care urmărește diversificarea economiei regatului departe de petrol, dar proiectul continuă să fie afectat de rapoarte de gestionare defectuoasă și întârzieri, pe fondul presiunilor financiare.