Reclamă

Franța și-a crescut importurile de gaz natural lichefiat (GNL) rusesc cu 81% între 2023 și 2024, plătind Rusiei 2,68 miliarde de euro, conform unui raport publicat de Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA), citat de Agenția France-Presse (AFP) și preluat de Agerpres.

Cu cinci terminale de regazificare în funcțiune, Franța deține un rol important în importurile de GNL, explică Ana Maria Jaller-Makarewicz, analistă la IEEFA. „Nu știm unde se duce GNL, posibil să fie exportat în Germania”, spune Jaller-Makarewicz, menționând că Germania a despins primul său terminal abia în 2022 și că Franța are o capacitate de import dublă în comparație cu țara vecină.

De exemplu, terminalul Dunkerque a primit anul trecut 27% din importurile europene de GNL rusesc. Majoritatea — 85% — din aceste importuri rusești către Europa sunt intermediate prin Franța, Spania și Belgia.

Uniunea Europeană a utilizat GNL ca alternativă pentru gazele transportate prin conducte, multe dintre aceste fiind închise în urma conflictului din Ucraina. Navele transportă gazul în formă lichidă către porturi, unde este regazificat și injectat în rețeaua de distribuție.

Ana Maria Jaller-Makarewicz a agregat date cu acces deschis pentru a determina că livrările de GNL din Franța provin în proporție de o treime din Rusia, o treime din Statele Unite și aproximativ 17% din Algeria.

Comisia Europeană urmărește să reducă dependența de gazul rusesc pe continent până în 2027, însă acest obiectiv este complicat de importurile masive de GNL rusesc. „De aceea, trebuie să continuăm să reducem cererea de gaz”, afirmă Jaller-Makarewicz. Deși Franța a redus consumul cu 20% în urma crizei inflaționiste din 2022, consumul s-a stabilizat în 2024.

„Au fost relaxate măsurile de eficiență energetică”, explică analista, referindu-se la măsuri precum izolarea clădirilor pentru a optimiza consumul. Industrial, companiile se pregătesc să gestioneze volumul tot mai mare de GNL, având în vedere că terminalele decise în plină criză a energiei sunt încă în construcție, mai ales în Germania.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro