Facultatea de Istorie a Universității din București își exprimă dezacordul profund față de propunerile de modificare a planurilor-cadru, ce includ reducerea drastică a orelor alocate disciplinei Istorie. Reprezentanții Universității avertizează că aceste modificări vor avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor, dezvoltării gândirii critice și consolidării unei societăți democratice.
Într-un comunicat transmis duminică, aceștia au subliniat că reducerea orelor de istorie ar putea intensifica fenomene deja existente, precum abandonarea gândirii raționale, vulnerabilitatea în fața pseudo-științei și succesul teoriilor xenofobe și conspiraționiste. Mai mult, reprezentanții facultății subliniază că eliminarea istoriei din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a este o ‘eroare gravă’.
„O singură oră pe săptămână, în clasele a IX-a și a X-a, este insuficientă pentru a asigura o pregătire adecvată în acest domeniu complex. Este imposibil ca parcurgerea istoriei românilor și a istoriei universale să fie eficientă în numai doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână”, afirmă reprezentanții.
De asemenea, aceștia consideră eliminarea istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat pentru specializarea Filologie o „decizie absolut surprinzătoare”, cu consecințe negative semnificative. Ei susțin importanța majoră a istoriei ca parte esențială a educației umaniste europene, subliniind impactul acesteia asupra formării unui cetățean responsabil și informat.
Cercetătorii din cadrul Facultății avertizează și asupra fragilizării tinerilor cetățeni prin limitarea cunoștințelor istorice propuse în proiect. „Limitarea capacității de a distinge adevărul de fals diminuează abilitatea tinerilor de a participa critic și informat la viața democratică. Studiul istoriei este esențial pentru discernământul critic în era informațională”, adaugă aceștia.
Facultatea de Istorie solicită Ministerului Educației și Cercetării reevaluarea urgentă a deciziei privind reducerea orelor de istorie, insistând asupra necesității unui curriculum echilibrat care să reflecte importanța acestei discipline fundamentale pentru formarea cetățenilor viitorului.