Reclamă

Rezultatele evaluării PISA 2022 arată că 58% dintre elevii din România ating cel puțin nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă, conform Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

OCDE a lansat marți Volumul III pentru prezentarea rezultatelor PISA 2022, concentrându-se pe evaluarea abilităților de gândire creativă la elevii de 15 ani.

Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA) este o cercetare internațională periodică ce urmărește evaluarea sistemelor de educație la nivel global prin testarea competențelor elevilor la lectură, matematică și științe.

Conform Ministerului Educației, PISA 2022 a inclus și evaluarea abilităților de gândire creativă, precum exprimarea în scris, exprimarea vizuală, rezolvarea de probleme sociale și științifice. A fost evaluată capacitatea elevilor de a genera idei diverse și creative, de a evalua și îmbunătăți ideile altora pentru rezultate creative.

„În România, 58% dintre elevi ating cel puțin nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă, adică pot genera idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate și încep să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluții originale în contexte familiare. Dintre aceștia, 14% se situează la nivelurile 5 sau 6 de competență (performanță de top), adică pot genera, evalua și îmbunătăți ideile creative din cadrul unor sarcini diverse și complexe, inclusiv sarcini ce presupun proiectarea unor soluții abstracte sau raportarea la scenariile unor probleme nefamiliare sau constrânse,” arată Ministerul Educației într-un comunicat citat de News.ro.

Rezultatele arată că 85% dintre elevii români doresc să știe cum funcționează lucrurile, 76% doresc să înțeleagă comportamentele umane, iar 62% finalizează sarcinile chiar și atunci când devin dificile.

Similar altor țări participante, în România fetele au obținut competențe mai ridicate de gândire creativă comparativ cu băieții, diferența fiind de 2,1 puncte.

De asemenea, statutul socioeconomic a influențat performanțele elevilor, diferența între cei dezavantajați și ceilalți fiind de 15,1 puncte.

„Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și inițiativele Ministerului Educației asigură un cadru potrivit pentru formarea competențelor de gândire creativă. Politicile, măsurile și programele/proiectele vor ameliora aceste rezultate,” susține Ministerul Educației.

Participarea României la PISA 2022 a fost susținută prin proiectul ROSE (Romania Secondary Education Project), cu sprijin acordat Guvernului României de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Programul PISA, coordonat de OCDE, are loc periodic și evaluează competențele elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe, inclusiv abilitățile de gândire creativă.


Reclamă

Share.

Mircea Becheanu, un jurnalist cu o carieră de peste două decenii, este renumit pentru reportajele sale incisive și analizele aprofundate ale evenimentelor politice și sociale. Dedicația sa pentru jurnalismul de calitate și integritatea profesională l-au transformat într-o voce respectată și influentă în media.

© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro