Reclamă

Efectul Pygmalion este un concept care descrie o stare inspirată de o imagine din mitologia greacă. Un sculptor care se numea Pygmalion s-a îndrăgostit de statuia unei femei frumoase create de el.

Experimentul din care s-a născut acest concept are la bază un mic joc. O încenare în care 5 elevi au fost prezentați drept cei mai inteligenți. Profesorii au urmărit cu alți ochi parcursul acestora, fără să știe că nu aveau nimic special. Pe parcursul anului toți elevii au avut schimbări de iQ. Însă pentru profesori cei cinci era de departe cu mult mai inteligenți. Profesorii îi trataseră preferențial pe cei care fuseseră prezentați drept cei mai inteligenți elevi.

Rosenthal (1994) a urmărit linia de dezvoltare a prejudecăților. Acest lucru s-a întâmplat când era pe cale să eșueze cu teza sa de doctorat. Acesta a cerut unor studenți cercetători să prezinte unor subiecți niște fotografii. De fapt cei studiați erau studenții care erau instruiți într-un sens anume.

„Experimentatorii care  se așteptau la aprecieri ridicate au obţinut evaluări mult mai mari decât experimentatorii care se așteptau la aprecieri scăzute.”

Efectul Pygmalion

Au mai folosit un alt mod de a crea prejudecăți. s-u folosit de studiul comportamental al șobolanilor. O parte dintre studenți credeau că șobolanii au fost bine instruiți, cealaltă contrariul. Proba de alergare a fost una mai bună în cazul șobolanilor instruiți (care de fapt nu aveau nimic special).

Rosenthal a reușit să creeze noi perspective. Cercetarea lui a avut un impact însemnat. Efectul descoperit de el părea foarte important pentru sistemul de învățământ. Aşteptările cadrelor didactice au un impact major. Astfel ar putea exista tot felul de efecte de părtinire în sistemul şcolar.

1) Climatul emoţional a fost afectat de aşteptări (Profesorii acţionau mai cald în raport cu elevii faţă de care aveau aşteptări mai înalte).
2) Comportamentele profesorilor au fost diferite (Profesorii dădeau „sprinterilor” mai mult material dificil pentru studiu.)
3) Oportunităţile de a vorbi în clasă au fost diferite (Profesorii ofereau acelor elevi mai multe prilejuri de a da răspunsuri în clasă şi mai mult timp pentru a răspunde la întrebări).
4) Nivelul  feedback-ului detaliat cu privire la performantă a fost diferit (Profesorii dădeau acestor elevi mai mult feedback informativ). [Adaptat după Rosenthal, 1994] Sursa: scientia.ro


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro