Două eleve din Louisiana, Ne’Kiya Jackson și Calcea Johnson, au reușit să demonstreze teorema lui Pitagora folosind trigonometria, o metodă considerată până acum de matematicieni ca fiind imposibilă. Descoperirea lor i-a surprins pe experții din întreaga lume și a fost relatată de revista Smithsonian. Cele două tinere au publicat un nou studiu care prezintă nu doar demonstrația originală, dar și alte nouă demonstrații ale teoremei.
Inițiativa a început în 2022, când liceul lor a oferit un premiu de 500 de dolari elevilor care ar putea rezolva o problemă matematică prin trigonometrie. Nimeni nu le-a spus însă că această metodă a fost mult timp considerată imposibilă pentru demonstrarea teoremei. După luni de muncă intensă, celor două eleve le-a reușit să găsească o soluție, lansând un val de interes în comunitatea matematică.
Jackson și Johnson au dedicat weekendurile și vacanțele acestui proiect, iar eforturile lor au dat roade. Studiul lor concluzionează cu o dezvăluire surprinzătoare: patru demonstrații inițiale au fost completate de încă cinci descoperite ulterior, ridicând numărul total la zece, toate folosind teorema sinusurilor, care nu se bazează pe teorema lui Pitagora.
Alvaro Lazano-Robledo, un matematician de la Universitatea din Connecticut, a comentat pentru Science News, subliniind că realizarea celor două eleve „demonstrează că poți avea un impact chiar și ca elev de liceu”. Într-adevăr, ceea ce mulți credeau a fi un argument circular, elevele au abordat dintr-o nouă perspectivă, folosind trigonometria într-un mod neconvențional.
Jackson își continuă studiile în farmacia la Universitatea Xavier din Louisiana, în timp ce Johnson studiază ingineria mediului la Universitatea de Stat din Louisiana. Aceste realizări transformă o întrebare banală într-o revelație științifică, arătând cum tinerii pot aduce noi perspective în știință.