Reclamă

Președintele ales al Statelor Unite, Donald Trump, și-a exprimat nemulțumirea față de tarifele pe care le consideră „exorbitante” aplicate de Autoritatea Canalului Panama, făcând referire la gestionarea acestei importante căi navigabile și amenințând cu solicitarea retrocedării acesteia către SUA. Această poziție a fost remarcată de publicația The Guardian.

Canalul Panama, o lucrare de infrastructură care permite trecerea dintre oceanele Atlantic și Pacific, este vitală pentru comerțul global, ajutând la evitarea unui traseu adițional de 13.000 km în jurul Americii de Sud. Anul acesta, conform datelor până la 30 septembrie, aproximativ 10.000 de nave au tranzitat canalul, transportând 423 de milioane de tone de bunuri.

Statele Unite ale Americii sunt cel mai mare utilizator al canalului, fiind responsabile pentru aproximativ trei sferturi din mărfurile transportate anual, în timp ce China deține a doua poziție.

Canalul a fost inițial controlat și gestionat de Statele Unite, fiind preluat după un acord cu Panama de la începutul secolului al XX-lea, când SUA au ajutat la obținerea independenței țării față de Columbia. Din 1999, canalul a fost predat complet în gestiunea Guvernului Panama, după o perioadă de administrare comună afectată de tensiuni politice și o invazie americană în 1989.

Trump afirmă că tarifele impuse de Panama sunt „ridicole” și a pledat pentru oprirea a ceea ce consideră a fi o „escrocherie completă a țării noastre”. Este de menționat că navele care utilizează canalul trebuie să achite taxe variabile, ce au crescut în contextul secetelor recente, ceea ce a redus capacitatea canalului și a cauzat întârzieri semnificative pentru navele în așteptare.

Pentru 2024, autoritățile panameze au anunțat un număr mai mare de nave autorizate să folosească canalul, cu scopul de a diminua congestia, și au prevăzut majorarea tarifelor de la începutul anului 2025. Președintele panamez, José Raúl Mulino, a afirmat că taxele nu au fost umflate.

De asemenea, Donald Trump și-a exprimat îngrijorarea față de o posibilă influență chineză asupra canalului, deși, conform președintelui Mulino, Panama deține controlul exclusiv asupra acestei căi navigabile și a teritoriilor adiacente. „Fiecare metru pătrat al Canalului Panama și zonele sale adiacente face parte din Panama și va continua să fie așa”, a declarat Mulino.


Reclamă

Share.
© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro