Îngrijorările cu privire la vârsta președintelui Joe Biden și capacitatea sa de a obține un al doilea mandat au existat în cadrul Partidului Democrat timp de mai bine de un an. Aceste temeri au devenit mult mai greu de ignorat după seara de joi, 4 iulie, când Biden s-a luptat cu greu într-o dezbatere prezidențială împotriva fostului președinte Donald Trump. Biden, în vârstă de 81 de ani, a bâlbâit cuvintele, a tras de timp în anumite momente și și-a pierdut în mod repetat șirul gândurilor.
Republicanii au ironizat fără milă demonstrația, iar democrații au intrat în panică. În prezent, nu există un mecanism clar de înlocuire a lui Biden ca nominalizat al partidului – acesta a câștigat deja mai mult decât suficienți delegați în timpul primarelor pentru a-și asigura nominalizarea înainte de convenția națională a democraților din august.
Cu toate acestea, există modalități prin care democrații se pot trezi cu altcineva decât Biden în fruntea listei, mai ales dacă Biden se dă la o parte de bunăvoie – dar momentul și propriile reglementări ale Comitetului Național Democrat (DNC) au mult de-a face cu ceea ce este posibil, ca să nu mai vorbim de plauzibilitatea scenariului și provocarea de a găsi un înlocuitor.
În 1968, Lyndon B. Johnson, președintele de atunci, a șocat țara anunțând că nu va căuta și nu va accepta nominalizarea partidului său. Anunțul a venit după ce aproape a pierdut în alegerile primare din New Hampshire în fața lui Eugene McCarthy. Vicepreședintele de atunci, Hubert Humphrey, a fost nominalizat pentru funcția de președinte la convenția de la sfârșitul aceluiași an, dar a pierdut în cele din urmă în fața candidatului republican Richard Nixon.
Biden nu a făcut niciun anunț în acest sens. Dar dacă decide să se retragă din cursă în următoarele săptămâni, delegații vor putea desemna un nou candidat, deși regulile care variază în funcție de stat vor reglementa pe cine pot susține în schimb. În conformitate cu articolul 13 secțiunea J din regulile de selecție a delegaților DNC, „delegații aleși la convenția națională care s-au angajat să susțină un candidat la președinție trebuie să reflecte în mod conștient sentimentul celor care i-au ales”.
Scenariul ar declanșa o luptă intensă pentru nominalizarea partidului între cei care au recunoașterea numelui și reputația necesare pentru a influența un număr suficient de delegați într-o perioadă foarte scurtă. Alături de vicepreședintele Kamala Harris, printre persoanele care ar putea lupta activ pentru nominalizare s-ar putea număra guvernatorii Gretchen Whitmer din Michigan, Gavin Newsom din California și J.B. Pritzker din Illinois.
Din cauza unei ciudățenii în legea din Ohio, care impune ca toți candidații să fie certificați legal până la 7 august – cu mai mult de o săptămână înainte de nominalizarea programată a lui Biden la convenția care se va deschide la Chicago la 19 august – democrații sunt pregătiți să îl nominalizeze oficial pe Biden printr-un apel nominal virtual cu câteva săptămâni înainte de convenție. (Legislatorii din Ohio au adoptat recent o lege pentru a elimina această ciudățenie, dar DNC a declarat că apelul nominal virtual va continua doar pentru a fi siguri).
Biden ar putea alege să respingă nominalizarea virtuală, iar delegații ar putea alege un nou candidat la convenția în persoană a Partidului Democrat, unde vor participa la un apel nominal tradițional. Din cei aproximativ 3.937 de delegați desemnați în cadrul primarelor desfășurate până în prezent, Biden ar trebui să ajungă la conferința DNC din august cu 3.894 de delegați care au promis să fie alături de el la primul vot.
Există și 739 de delegați automați – sau așa-numiții superdelegați. În 2018, partidul a ales să reducă influența superdelegaților, convenind că aceștia nu vor vota automat în primul tur de scrutin. În absența eliberării de către Biden a delegaților promiși și a normelor de stat care permit această flexibilitate, aceștia sunt alături de Biden cel puțin până la primul tur de scrutin.
Cu toate acestea, există modalități prin care delegații pot organiza o revoltă. Președintele Convenției, Minyon Moore, poate opri aproape orice decizie, iar pentru a trece peste aceasta ar fi nevoie de 25% din delegați care să ceară un vot prin apel nominal. Jurisdicțiile DNC – fiecare stat, Washington, D.C., teritoriile americane și o jurisdicție reprezentând democrații din străinătate – au reguli diferite, ceea ce complică procesul.
Potrivit articolului 8, secțiunea G din Convocarea Convenției Naționale Democrate, în cazul în care candidatul la președinție și/sau vicepreședinție moare, demisionează sau devine invalid după convenție, președintele național al DNC se consultă cu conducerea democrată a Congresului și cu Asociația Guvernatorilor Democrați, iar apoi raportează DNC, care este autorizat să ocupe locul sau locurile vacante.
În concluzie, Biden se află într-o poziție delicată. Deși matematic vorbind este favorizat, nenumăratele scenarii posibile fac situația extrem de complexă. Dacă Biden refuză să renunțe, democrații nu pot face mare lucru, cu excepția aplicării unor presiuni extraordinare.