Guvernul României trebuie să decidă până în iulie asupra introducerii unei taxe pe poluare, care ar putea afecta 8 din 10 șoferi. Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a subliniat că valoarea taxei va fi direct proporțională cu gradul de poluare al vehiculului, urmând să fie aplicată diferențiat începând cu 1 ianuarie 2026. România trebuie să respecte această cerință din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru a evita pierderea a 600 de milioane de euro din fondurile europene.
Nerespectarea acestui jalon poate duce la pierderi financiare de 660 de milioane de euro. Marcel Boloș a declarat: „Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât taxa va fi mai mare. Cu cât este mai puțin poluant, taxa va fi mai mică”. Oficialul român a precizat că subiectul va fi discutat și cu reprezentanții Comisiei Europene, care efectuează o vizită între 10 și 14 februarie.
Parte a cererii de plată numărul 4 din PNRR, noua taxă include reforme sensibile și are o valoare totală de 2,7 miliarde de euro. Boloș a declarat că: „Acest jalon are un impact semnificativ asupra populației, având în vedere că peste 8 milioane de astfel de mașini se află în parcul auto al României, influențând implicit sistemul de impozitare al mijloacelor de transport”.
Conform unei legi adoptate în 2023, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta va fi aplicată doar vehiculelor ușoare, cu o greutate de până la 3,5 tone, iar valoarea sa va depinde de clasa de poluare și durata utilizării drumurilor publice. În același timp, vehiculele grele vor fi impozitate în funcție de numărul de kilometri parcurși, printr-un sistem numit TollRo. Ministerul Transporturilor are termen până în martie 2025 să stabilească detaliile exacte ale acestor taxe.