Au fost demarate lucrările pentru construcția celui mai mare tunel feroviar din România, situat pe segmentul Brașov – Sighișoara. Într-un moment simbolic marcat de o ceremonie, a început săpătura cu ajutorul unei mașinării de proporții, numită popular „cârtiță”, care a început să foreze muntele.
Acest proiect ambițios promite că, odată finalizat, trenurile vor putea circula cu o viteză de 160 km/h prin tunel, o îmbunătățire semnificativă față de viteza actuală la care se deplasează trenurile, care este atât de lentă încât permite chiar și unui biciclist în formă să le depășească.
Pilonii acestui proiect sunt cele două utilaje uriașe, botezate Eleni și Varvara, menite să foreze galeriile gemene ale tunelului Ormeniș, localizat în județul Brașov. Înainte ca Eleni să își înceapă lucrul, două ceremonii de binecuvântare au fost oficiate de către clerici, moment în care constructorii și politicienii au apăsat simbolic pe butonul de start.
Utilajul Eleni, care are un diametru impresionant de 8,6 metri și a fost achiziționat la un cost de aproape 18 milioane de euro, este programat să avanseze cu 15 metri pe zi. Acesta reprezintă nucleul celui mai complex proiect de infrastructură feroviară întreprins în România în ultimele trei decenii. La finalizarea lucrărilor, tunelul va avea o lungime totală de 6,9 kilometri, devenind astfel cel mai lung tunel feroviar din țară. Pentru galeria paralelă, utilajul Varvara va intra în funcțiune peste o lună, urmând să execute lucrări similare.
Pe lângă excavarea propriu-zisă, utilajele au capacitatea de a evacua pământul și de a monta simultan segmentele de inel din beton, în timp ce pompează ciment pentru a fixa aceste structuri. Sotiris Koropoulis, director de proiect al companiei AKTOR SA, a descris procesul tehnic, subliniind eficiența și complexitatea acestuia: „Înăuntru sunt câteva pistoane uriașe care împing segmentele din față și, împingându-le, simultan, macină piatra ca să fie excavată mai ușor”.
Privind spre viitor, se așteaptă ca tunelurile să fie deschise traficului începând cu anul 2026, conform declarațiilor lui Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Cu toate acestea, există voci care își exprimă îngrijorarea cu privire la posibile întârzieri, având în vedere că lucrările ar fi trebuit să fie finalizate anul acesta. Octavian Movilianu, vicepreședinte al asociației PRO Infrastructura, menționează că, în cel mai optimist scenariu, finalizarea ar putea dura încă 3-4 ani, din cauza altor blocaje întâmpinate pe șantier.
Proiectul de reabilitare a căii ferate Brașov-Sighișoara este evaluat la peste un miliard de euro și a fost inițiat în 2020, după un proces îndelungat de licitații. În prezent, avansul lucrărilor pe întregul proiect este de aproximativ 25%, conform declarațiilor Monicăi Mihăileanu, director general adjunct al CFR SA. Odată cu finalizarea proiectului, trenurile vor putea parcurge distanța dintre Brașov și Sighișoara în doar o oră, în comparație cu timpul actual de deplasare de peste trei ore, când viteza de circulație este limitată la 40 km/h.