Este, la propriu, întrebarea de un trilion de dolari.
Cum a trecut TikTok de la o rețea socială de nișă pentru adolescenții cu sincronizarea buzelor la cea mai populară aplicație din lumea occidentală. Amenințând că va doborî complet Facebook de pe picioare, în doar câțiva ani? Nu există un șir de răspunsuri posibile. iar TikTok își datorează succesul fenomenal unei multitudini de alegeri înțelepte.
Instrumentele de creare video ușor de utilizat au estompat granița dintre creator și consumator. Mult mai mult decât a reușit vreodată YouTube. O vastă bibliotecă de muzică cu licență le-a permis adolescenților să își pună coloana sonoră clipurilor fără teama de avertismente privind drepturile de autor. O campanie de publicitate de un miliard de dolari pe Facebook și Instagram a cumpărat noi utilizatori la fel de repede cu cât i-ar trimite compania lui Zuckerberg.
Cel mai puternic instrument
Este „Pagina pentru tine”, FYP și algoritmul care o populează. FYP este ecranul implicit pe care noii utilizatori îl văd când deschid aplicația. Chiar dacă nu urmăriți niciun alt cont, îl veți găsi imediat populat cu un flux fără sfârșit de clipuri scurte extrase din ceea ce este popular în cadrul serviciului.
Decizia a dat deja companiei un avans în comparație cu concurența. Un cont de Facebook sau Twitter fără prieteni sau urmăritori este un loc singuratic, steril. Dar TikTok este implicat din prima zi. Totuși, ceea ce se întâmplă în continuare este sosul secret al companiei. Pe măsură ce parcurgeți FYP, alcătuirea videoclipurilor cu care vi se prezintă începe încet să se schimbe. Până când, spun utilizatorii obișnuiți ai aplicației, devine aproape nemaipomenit de bun în a prezice ce videoclipuri de pe site vă vor stârni interesul.
Cum funcționează
Compania este dezarmant de deschisă cu privire la modul în care funcționează acel algoritm. Cel puțin la suprafață.
„Recomandările se bazează pe o serie de factori”, se spunea în 2020. “Inclusiv lucruri precum interacțiunile utilizatorilor. Cum ar fi videoclipurile pe care le plac sau le distribuiți. Conturile pe care le urmăriți, comentariile pe care le postați și conținutul pe care îl creați. Informații despre videoclipuri. Care pot include detalii precum subtitrări, sunete și hashtag-uri. Și setări ale dispozitivului și ale contului. Cum ar fi preferința de limbă, setarea țării și tipul de dispozitiv.”
Dar modul în care aceste diverse intrări sunt ponderate. Și ce factori precisi determină un anumit videoclip să ajungă în fluxul tău, este opac, spune Chris Stokel-Walker, autorul cărții TikTok Boom. O persoană de la TikTok responsabilă să încerce să urmărească ceea ce devine viral. Și de ce mi-am spus în cartea mea că „Nu există nicio rețetă pentru asta, nu există o formulă magică.” Angajatul a recunoscut chiar că „Este o întrebare pe care nici măcar nu cred. echipa algo are răspunsul la. Este atât de sofisticat.”
Inovație
O inovație crucială este că, spre deosebire de algoritmii de recomandare mai vechi, TikTok nu așteaptă doar ca utilizatorul să indice că îi place un videoclip cu degetul mare în sus sau nu se mulțumește dând ceea ce un utilizator alege să vizioneze.
În schimb, pare să-și testeze în mod activ propriile predicții. Experimentând arătând videoclipuri despre care crede că ar putea fi plăcute și evaluând răspunsul. „Depășește limitele intereselor tale și monitorizează modul în care interacționezi cu acele videoclipuri noi pe care le generează în pagina ta pentru tine”, spune Stokel-Walker. „Dacă crede că vă plac videoclipurile despre Formula 1, s-ar putea să vă arate câteva videoclipuri despre supermașini.”