Nu este neobișnuit să vezi bucăți de anvelope împrăștiate pe șosea în orice zi, dar în timpul verii, autostrăzile arată adesea ca niște adevărate cimitire de anvelope.
Din mai până în octombrie, problema este atât de răspândită încât este de fapt cunoscută drept „sezonul de explozie”. Pur și simplu, se întâmplă o mulțime de lucruri în acea perioadă a anului care nu se potrivesc bine cu anvelopele care nu sunt bine întreținute.
Conducerea cu anvelope subumflate poate cauza supraîncălzirea anvelopelor și crește probabilitatea unei explozii. Mai ales atunci când temperaturile drumului sunt extrem de ridicate.
Deși exploziile din cauza anvelopelor subumflate pot avea loc în orice perioadă a anului, combinația dintre căldură și subumflare face ca anvelopele să fie deosebit de predispuse la accident în timpul verii.
De ce se întâmplă asta
Când o mașină circulă pe un drum, pereții laterali ai anvelopelor se îndoaie (se îndoaie, prind asfaltul). Ceea ce creează căldură. Dacă presiunea în anvelope este corectă, atunci căldura creată este minimă.
Dar dacă presiunea în anvelope este scăzută, atunci pereții laterali trebuie să facă mult mai multă îndoire și să creeze mult mai multă căldură. Adăugați soarele de vară și, în cele din urmă, legăturile dintr-o anvelopă sub-umflată se pot rupe și aveți o explozie.
Erupțiile anvelopelor sunt mult mai mult decât incomode
Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) estimează că cel puțin 11.000 de accidente legate de anvelope au loc în fiecare an. Cu 664 de decese în 2020. Nu toate acestea au fost rezultatul unor explozii, dar cu siguranță contribuie.
Sfaturi pentru a evita anvelopele subumflate
Umflați-vă anvelopele la setarea recomandată descrisă pe eticheta cu informații despre anvelope care se găsește cel mai des pe ușa șoferului sau în manualul de utilizare al vehiculului.
Verificați anvelopele lunar. Anvelopele vor pierde de obicei până la 1 psi (lire pe inch pătrat) pe lună. Iar presiunea scade cu aproximativ 1 psi pentru fiecare scădere de 10 grade Fahrenheit a temperaturii aerului.
Cumpărați un ecartament bun pentru anvelope. De asemenea, este o idee bună să cumpărați un compresor portabil care funcționează de la priza de curent a mașinii dvs. În cazul în care trebuie să pompați o anvelopă. Compresoarele sunt disponibile la multe magazine de piese auto.
Adesea, o anvelopă aflată în pragul exploziei poate fi observată dacă știi ce să cauți. NHTSA recomandă ca fiecare anvelopă să fie umflată corespunzător. Și să nu prezinte umflături, abraziuni, tăieturi sau daune cauzate de impactul de la lovirea unei gropi. Sau chiar a unei borduri.
De asemenea, cel mai bine este să verificați presiunea în anvelope când mașina este rece. Adică nu a fost condusă de trei ore. Dacă mașina este caldă, aceasta poate distorsiona citirea de pe indicatorul anvelopei. Vehiculele mai noi au o lumină pe tabloul de bord care se aprinde pentru a-i anunța pe șoferi când anvelopele lor sunt foarte puțin umflate (cu 25% sub nivelul de siguranță).
Dar nu ar trebui să te bazezi doar pe acea lumină. Anvelopele tale vor fi destul de joase înainte de a vedea acea lumină. Verificați-vă anvelopele în mod regulat cu un manometru.
Nu vă panicați
Dacă se întâmplă ceva de neconceput și te trezești într-o situație de explozie, este esențial să rămâi calm. Și să urmezi câteva linii directoare. Păstrați o aderență fermă a volanului și o cursă dreaptă. Apoi, găsiți un loc sigur pentru a opri de pe drum. Dacă este posibil, păstrați 2 metri de spațiu liber între dumneavoastră și carosabil.
Odată ce ați ieșit în siguranță de pe șosea, puneți mașina în parcare, activați luminile de urgență și scoateți pe toți din mașină și într-un loc sigur înainte de a apela pentru asistență.