Specialiștii atrag atenția asupra faptului că multe din cumpărăturile de Black Friday nu corespund nevoilor reale. Psihologii identifică un fenomen de cumpărături compulsive numit FOMO (frica de a nu rata o ocazie importantă).
Mărturiile unor cumpărători, precum o doamnă care recunoaște că nu știe cât a cheltuit și nici nu dorește să afle, subliniază această tendință. Psihologul Bogdan Stoian recomandă planificarea și stabilea unui buget ferm pentru a evita achizițiile neesențiale. „Pentru mulți consumatori, reducerea prețurilor activează o dorință de achiziție”, explică Stoian.
David, un student la Politehnică din București, preferă să-și cumpere doar lucrurile necesare. El critică mentalitatea de a cumpăra în perioada Black Friday, când prețurile sunt crescute artificial. „Îmi iau numai telefon și-mi gătește telefonul?”, întreabă retoric David, subliniind lipsa de utilitate a unor achiziții impulsive.
Ana Maria din Timișoara își controlează mai bine cumpărăturile compulsive, având un buget clar stabilit de 1.000 de lei pentru acest an. „Am o listă bine pusă la punct cu articole vestimentare pe care vreau să le achiziționez”, afirmă Ana Maria Călușariu.
Autoritățile avertizează asupra pericolelor cumpărăturilor online, subliniind că site-urile oficiale și băncile nu cer niciodată date personale prin linkuri sau sms-uri. Comisarul șef de poliție, Daniel Alexandru Radu, atrage atenția asupra site-urilor false, recomandând verificarea prețurilor pe comparatoarele online.
Abonarea la Newsletter-ul publicației digi24.ro oferă acces la sinteza celor mai relevante informații și interviuri exclusive, completând tabloul unei perioade care aduce atât riscuri, cât și oportunități pentru consumatori.