Un fenomen îngrijorător a cuprins rețelele de socializare pe parcursul campaniei pentru alegerile prezidențiale, prin apariția mai multor conturi „ciudate” care exprimă laude excesive pentru candidați sau lansează critici negative intense la adresa acestora. Aceste conturi atrag atenția asupra termenilor controversați precum „boți” și „trolli”, ce descriu entități care manipulează informațiile publice.
„Felicitări și mult succes, Domnule Președinte!”, este mesajul unui cont fără poză de profil adresat candidatului PSD, Marcel Ciolacu, în timp ce alte conturi asemănătoare își arată susținerea față de alți candidați, precum Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi.
În același timp, Digi24.ro amintește de comentariile negative intense la adresa Elenei Lasconi, apărute pe paginile de socializare ale altor candidați, precum Mircea Geoană, fără nicio legătură directă cu candidata USR.
O anchetă efectuată de Buletin de București a expus utilizarea intensivă a trollilor pentru promovarea unui candidat politic. Exemplele includ o armată de conturi false care au sprijinit candidatura lui Sebastian Burduja la Primăria Capitalei.
Boții, dispuneți la scară largă, funcționează diferit de trolli. Aceștia sunt programe automate care operează fără intervenția umană directă, generând comentarii ce fac postările să pară populare, amplificând astfel vizibilitatea lor în rețelele de socializare.
Situația a dus la identificarea conceptului de ‘fermă de boți’, ilustrat prin exemplul lui Tal Hanan și al presupusei sale cooperări cu Mircea Geoană. Hanan este suspectat că ar coordona mii de conturi false, folosite pentru dezinformare și manipulare în campanii din întreaga lume, cum ar fi Brexit sau alegerile prezidențiale din Statele Unite din 2016.
Asemenea entități operează sub masca agențiilor de publicitate sau a centrelor de cercetare, după cum au indicat și rapoarte ale NATO, dezvăluind ramificațiile acțiunilor acestor fabrici de dezinformare în politică și economie la nivel global.