Industria auto și siderurgică din Germania se confruntă cu una dintre cele mai mari crize recente, urmând ca Volkswagen să închidă trei fabrici, să concedieze zeci de mii de muncitori și să reducă salariile cu 10% pentru toți angajații. Această situație a provocat deja un șoc colectiv în țara cunoscută drept „Autoland”, iar sindicatele amenință acțiuni de protest de masă.
Criza de la Volkswagen, un simbol al puterii economice germane, reflectă starea gravă în care se află economia țării. În timp ce produsului intern brut este prognozat să scadă pentru al doilea an consecutiv, problemele companiei sunt considerate o oglindă a dificultăților generale ale economiei germane. „Vechiul model de afaceri nu mai funcționează”, menționează revista Focus, subliniind dependența țării de energia ieftină din Rusia și exporturile către China, ambele sever afectate de războiul din Ucraina.
Carsten Brzeski, șeful departamentului de macroeconomie al ING, susține că Volkswagen este nu doar un simbol al economiei germane, ci și al declinului acesteia. El a evidențiat impactul unor decizii de management deficiente și subestimarea competitivității internaționale. Această criză se extinde și în alte sectoare industriale, precum Thyssenkrupp, care ar putea să concedieze 11.000 de angajați până în 2030.
Dificultățile industriei sunt amplificate de fragilitatea politică din Germania, marcată de colapsul recentei coaliții guvernamentale, și de probleme similare care se manifestă și în alte economii europene, cum ar fi Franța. În cele din urmă, politicienii germani trebuie să recunoască profunzimea provocărilor cu care se confruntă, așa cum a spus ministrul economiei, Robert Habeck.
Profiturile companiilor auto germane au scăzut considerabil în prima jumătate a anului, ceea ce subliniază dificultatea cu care se confruntă industria auto, care nu mai este lider în domeniul vehiculelor electrice. În contextul economiei globale în schimbare, Germania, odinioară locomotiva economică a Europei, trebuie să își reevalueze strategia de dezvoltare pentru a evita dezindustrializarea temută și a-și recâștiga poziția pe scena internațională.