În luna octombrie 2024, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 1.1% comparativ cu octombrie 2023, conform Asociației Constructorilor de Automobile din România. Astfel, s-au atins un total de 856.762 de unități. În primele zece luni ale anului 2024, în UE au fost înmatriculate aproximativ 8,8 milioane de autoturisme noi, marcând o creștere modestă de 0,7% față de aceeași perioadă a anului 2023.
Printre cele mai semnificative evoluții se numără creșterile înregistrate în Spania, unde înmatriculările au crescut cu 4.9%, și în Italia, cu un plus de 0.9%. În contrast, Germania și Franța au raportat scăderi de 0.4% și respectiv 2.7% în aceeași categorie.
Analizând tipurile de vehicule, din totalul de 8,8 milioane de mașini, aproape 1,2 milioane au fost electrice, ceea ce reprezintă o scădere de 4.9%. În schimb, vehiculele cu propulsie hibridă au înregistrat o creștere semnificativă, de 14,2%, atingând cifra de 3.3 milioane de unități.
România s-a clasat pe locul 14 în UE cu un volum de 127.061 de autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de 5.4% față de perioada ianuarie-octombrie 2023. În cadrul acestui volum, 7.943 de autoturisme au fost full electrice, în scădere cu 33.6%, iar 48.322 de unități au fost hibride, marcând o creștere de 34.7%.
În ceea ce privește clasamentul constructorilor, grupul Volkswagen a dominat cu 2.836.343 de autoturisme noi înmatriculate, o creștere de 2.3%. Grupul STELANTIS a avut 1.700.846 de unități, în scădere cu 7.1%, iar Grupul Renault a înmatriculat 1.040.882 de unități, în creștere cu 1.2% – dintre care DACIA a contribuit cu 472.680 de unități, o creștere de 1.7% față de intervalul ianuarie-octombrie 2023.
Autoturismele marca Ford au înregistrat o scădere semnificativă, cu un total de 362.851 de unități noi înmatriculate în primele zece luni din 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, marcând o scădere de 17.5%.
Aceste cifre arată diversitatea tendințelor din piața auto europeană, cu o schimbare vizibilă către vehiculele hibride, în detrimentul celor full electrice, mai ales pe piața românească.