Reclamă

România se confruntă cu costuri fără precedent pentru construcția de șosele de mare viteză, cauzate de scumpirile aduse de pandemie și războiul din Ucraina. În prezent, sunt în construcție sau în licitație autostrăzi la prețuri de neimaginat acum 7-10 ani, cum este cazul segmentului de autostradă dintre Moldova și Transilvania, ai cărui 31 de kilometri, între Grințieș și Pipirig, ar putea costa 1,4 miliarde de euro, fără TVA.

Pentru acest tronson, costul mediu per kilometru este estimat la peste 44 de milioane de euro, având în vedere că 20 din cei 31 de kilometri vor trece prin tuneluri sau pe viaducte. Gabriel Budescu, directorul general al Companiei Naționale de Infrastructură Rutieră (CNIR), a declarat: „Este zonă de munte și, dacă ați fost în Grecia, ați văzut că la un moment dat, în partea dinspre litoralul lor spre Marea Ionică ai viduct tunel, viaduct tunel, viaduc tunel. Asta va fi și la noi.” Proiectul include construcția a 16 tuneluri, dintre care 5 vor fi cu 3 benzi pe sens.

De asemenea, construcția segmentelor Sărățeni-Joseni și Ditrău-Grințieș, fiecare de aproximativ 30 de kilometri, este estimată la peste un miliard de euro fiecare. Prețurile nu scad semnificativ nici după ce autostrada trece de Târgu Neamț, unde construcția a 27 de kilometri până la Târgu Frumos este licitată pentru 1,22 miliarde de euro.

Cristian Erbașu, președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții, a explicat că prețurile actuale sunt influențate de scumpirea materialelor și de dereglarea lanțurilor de aprovizionare: „Erau costurile pe hârtie mici, dar proiectele nu se făceau. Companiile căutau să amâne pentru că nu reușeau să se încadreze în prețuri și nu găseau oameni.”

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a punctat că toate aceste creșteri sunt globale, nu doar locale: „Aveam anumite prețuri înainte de pornirea războiului din Ucraina. Prețurile au escaladat nu doar în România, în toată lumea.” Construcția autostrăzii Sibiu-Pitești, în special segmentul de 69 kilometri dintre Boița și Tigveni, va costa peste două miliarde de euro, incluzând și construirea de tuneluri și viaducte.

Cel mai scump proiect de infrastructură aflat în licitație este tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, din cadrul Autostrăzii Transilvania, evaluat la peste 1,5 miliarde de euro. Companiile participante la licitație propun prețuri mai mici cu până la 11% decât estimarea inițială.

Cristian Erbașu avertizează că modificările fiscale și creșterile salariale vor influența continuu prețurile la infrastructură: „Costurile cu salariile vor crește undeva în jur de 16-18 procente, iar costurile totale vor crește cu aproximativ patru-cinci procente.”

Pentru comparație, Croația preconizează cheltuieli de peste 1,2 miliarde de euro pentru construirea autostrăzii Metković-Dubrovnik până în 2029, ilustrând trendul de scumpire și în alte state europene.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro