Consumatorii din România au dreptul de a returna produsele achiziționate, fie online, fie din magazine fizice, în termen de 14 zile, fără a justifica decizia, potrivit legislației în vigoare. Cu toate acestea, atât cumpărătorii, cât și vânzătorii trebuie să respecte condiții specifice pentru retur, așa cum a explicat Paul Anghel, Directorul General al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Anghel a declarat că, în cazul achizițiilor online, consumatorii beneficiază de perioada de retragere de 14 zile, fără a suporta costuri suplimentare, exceptând cheltuielile de returnare și eventuala diminuare a valorii produselor, conform Ordonanței de Urgență nr. 34/2014. Totuși, consumatorul este responsabil pentru daunele aduse produsului dincolo de verificarea naturii, caracteristicilor și funcționalității acestuia.
Legislațiașsituția este diferită pentru produsele cumpărate din magazine fizice. Returul acestora depinde de politica fiecărei companii și nu este garantat prin lege, afirmă Anghel. În aceste cazuri, returnarea este doar cu acordul vânzătorului și este reglementată prin informații clare afișate în cadrul magazinului.
Costurile directe ale returnării sunt suportate de consumator, cu excepția situațiilor când vânzătorul nu a informat despre această obligație sau a acceptat să le suporte, adaugă Anghel. De asemenea, există excepții de la dreptul de retur pentru anumite bunuri personalizate.
Siturile nesolicitate de profesionist la domiciliul consumatorului sau vizitele de promovare nu beneficiază de dreptul la retragere, explică ANPC. În caz de dispute nerezolvate între consumator și vânzător, consumatorii pot depune reclamații la ANPC. Nerespectarea legislativă se sancționează cu amenzi cuprinse între 4.000 și 15.000 lei.