Reclamă

Țările europene examinează posibilitatea confiscării tancurilor petroliere rusești care tranzitează Marea Baltică, conform unui raport publicat de Meduza.io, bazat pe surse Politico. Cu toate acestea, specialiștii avertizează asupra complexității operațiunii, subliniind posibile reacții din partea Rusiei și dificultăți legate de costurile și logistica implicate.

În această direcție, statele Uniunii Europene lucrează la elaborarea unei noi legislații menite să acorde bază juridică acestor inițiative. Printre măsurile propuse se numără utilizarea legislației internaționale pentru confiscarea navelor pe criterii de mediu sau de combatere a pirateriei. În paralel, statele europene ar putea acționa unilateral, bazându-se pe propriile legi naționale pentru a pune în practică confiscarea navelor implicate.

Conform ministrului estonian de externe, Margus Tsahkna, aproximativ jumătate din petrolul rusesc sancționat este transportat prin Golful Finlandei. Situatiile referitoare la ruperea cablurilor subacvatice în Marea Baltică și amenințările de mediu cauzate de tranzitul tancurilor petroliere sunt îngrijorătoare. „Acum întrebarea este, ce putem face cu aceste nave? Nu putem bloca întreaga mare, dar putem controla mai mult. Există multe posibilități”, a declarat Tsahkna.

Specialiștii și avocații consultați de Meduza.io subliniază că punerea în aplicare a acestor planuri este extrem de dificilă, fiind necesar un echilibru delicat între reacțiile posibile ale Rusiei, costurile financiare semnificative și problemele logistice adăugate.

În contextul comercializării petrolului rusesc în pofida sancțiunilor occidentale, publicația The Guardian notează că firmele de transport maritim din Europa și SUA au vândut cel puțin 230 de nave specializate cumpărătorilor din Rusia. Aceste nave sunt utilizate pentru transportul petrolului rusesc, ocolind sancțiunile impuse de Occident. Prin vânzarea acestor nave către țări precum India, Hong Kong, Vietnam și altele care nu s-au aliniat sancțiunilor, proprietarii americani și europeni au obținut un profit de peste șase miliarde de dolari. În prezent, flota fantomă a Rusiei constă în aproximativ 600 de nave, responsabile pentru 70% din exporturile de petrol ale țării.


Reclamă

Share.

Tânăr jurnalist de 25 de ani, absolventă a Facultății de Litere din Craiova, promptă atunci când vine vorba de redactarea articolelor de calitate, Mădălina a mai profesat în domeniu pentru cunoscute publicații din branșă. Iubește autenticitatea și este mereu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în domeniul pe care a ales să-l urmeze. Este dinamică, informată și gata să facă față oricărei provocări, indiferent cât de dificilă pare.

© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro