Deși aderarea României la spațiul Schengen permite traversarea liberă a frontierei cu Ungaria, trenurile internaționale continuă să circule după un orar stabilit înaintea aderării, generând întârzieri inutile. Publicația ungară Kozlekedo Tomeg a subliniat faptul că trenurile internaționale își păstrează timpii de așteptare în stațiile de frontieră pentru a îndeplini controalele foste, ajungând astfel la 40 de minute de întârziere pe fiecare parte.
Conform articolului preluat de clubferoviar.ro, situația ridică semne de întrebare și pentru partea română, în condițiile în care prioritizările actuale pentru trenurile de călători peste cele de marfă ar putea fi ajustate pentru a evita aceste întârzieri. „Întrebările se pot pune simetric și părții române ținând seamă de faptul că trenurile de călători au prioritate iar operarea trenurilor de marfă se poate ajusta după primele”, se notează în articolul preluat.
„Faptul că Ministerul Construcțiilor și Transporturilor din Ungaria, responsabil de serviciul public feroviar de călători, nu a reușit să pregătească și să pună de acord cu organismele relevante o modificare a orarului sugerează o funcționare ineficientă”, scrie publicația ungară. Deși modificarea orarului necesită coordonare între mai multe rețele feroviare, se argumentează că timpul necesar pentru aceasta era deja disponibil, având în vedere că deschiderea graniței fusese planificată de ani de zile. O pregătire adecvată ar fi permis implementarea rapidă a unui nou orar, cu minim efort birocratic.