Compania olandeză Multraship, specializată în servicii navale și parte a unui consorțiu care a recuperat acum 20 de ani epava navei Rostock de pe Dunăre, a solicitat autorităților din Haga să blocheze aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), relatează Profit.ro.
Demersul vine după ani de litigii între Multraship și statul român privind costurile suplimentare de 8 milioane de euro, pe care România nu le-a recunoscut. Aceste costuri sunt legate de ridicarea navei Rostock de pe fundul apei și repunerea ei în stare de plutire. În 2012, Curtea Internațională de Arbitraj de la Zurich a dat o decizie favorabilă companiei olandeze, însă aceasta nu a fost recunoscută de justiția românească.
Pe lângă blocarea accesului în OCDE, Multraship a cerut și împiedicarea aderării României la spațiul Schengen. Pretențiile de despăgubire ale companiei au crescut între timp la 23 milioane de euro, incluzând dobânzi, penalități și costuri legale. În prezent, Multraship are mai multe procese în instanțele locale împotriva statului român.
Nava Rostock, sub pavilion ucrainean, s-a scufundat în 1991, cauzând blocaje de navigație pe canalul Sulina. Recuperarea a fost efectuată de consorțiul condus de Multraship, dar dezacordurile financiare au condus la dispute legale ce persistă până în prezent.
Cu aceasta cerere de blocare adresată autorităților olandeze, Multraship își menține presiunile asupra României în vederea soluționării litigiilor pe cale amiabilă sau prin acceptarea deciziei de arbitraj internațional. Rămâne de văzut cum vor evolua negocierile și procesele aflate pe rol.