Franța, Germania și alte zece țări din Uniunea Europeană, inclusiv România, au solicitat Comisiei Europene să folosească resursele oferite de Legea privind Serviciile Digitale pentru a proteja alegerile europene de interferențele externe, potrivit unei scrisori citate de Reuters.
Miniștrii Afacerilor Europene din cele douăsprezece țări au cerut Comisiei să își respecte angajamentele de a constitui un organism european specializat în combaterea manipulării și a intervențiilor informaționale străine. Aceștia au subliniat că „amenințările crescânde de interferență străină și intervențiile perturbatoare în dezbaterile publice în timpul evenimentelor electorale cheie reprezintă o provocare directă la adresa stabilității și suveranității noastre”.
Scrisoarea semnalează necesitatea unui răspuns rapid și coordonat pentru protejarea viitoarelor alegeri din Uniune. Diplomații UE au menționat că documentul vizează în special acțiunile Rusiei și Chinei, dar și alte cazuri similare.
Germania se confruntă cu alegeri anticipate pe 23 februarie și a inițiat un grup operativ pentru a preîntâmpina orice încercare străină de a influența votul, în urma semnalării unor cazuri de spionaj și sabotaj imputate Rusiei. În același context, Elon Musk a apărut recent la un eveniment al partidului german de extremă dreapta AfD, susținându-l pentru a doua oară într-un interval de două săptămâni.
Comisia Europeană a întreprins deja acțiuni, cum ar fi cea împotriva TikTok, deținută de ByteDance din China, suspectată că nu a controlat interferențele electorale la votul prezidențial din România din noiembrie. În Polonia, oficialii guvernamentali, care se pregătesc pentru alegeri prezidențiale în mai, au avertizat asupra încercărilor Rusiei de a influența alegerile.
Scrisoarea conchide cu un îndemn către Comisie de a folosi pe deplin competențele oferite de Legea privind Serviciile Digitale (DSA). În cadrul DSA, platforme majore de socializare precum X, Facebook și TikTok au obligația să modereze și să elimine conținutul dăunător. În caz de neconformitate, Comisia poate aplica amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală la nivel global a platformelor respective.