Din dorința de a-și proteja mașinile, mulți proprietari optează pentru sisteme sonore antifurt, cunoscute sub numele de alarme auto. Cu toate acestea, legislația rutieră din România impune anumite restricții legate de aceste alarme. Nerespectarea acestor reguli poate duce la amenzi considerabile pentru proprietarii de mașini.
Alarmele auto nu sunt doar un instrument de descurajare a hoților, ci pot fi și o sursă de deranj pentru vecini și trecători, care pot fi afectați de zgomotul produs. De aceea, Codul rutier stabilește criterii clare privind caracteristicile pe care trebuie să le aibă aceste sisteme de securitate.
Durata semnalului emis de alarmă nu trebuie să depășească un minut, conform reglementărilor. De asemenea, există restricții și în ceea ce privește intensitatea sonoră. Respectând Ordinul Ministerului Sănătății nr. 536/1997, nivelul maxim de zgomot permis pentru alarmele auto este de 35 de decibeli în timpul zilei și de 25 de decibeli în intervalul orar 22:00 – 06:00. Este important să menționăm că aceste valori sunt măsurate în interiorul mașinii, cu geamurile închise.
Puțini șoferi știu aceste reguli
Nu doar durata și intensitatea alarmei sunt reglementate, ci și sensibilitatea acesteia. Astfel, sunt interzise alarmele auto care se declanșează la simpla trecere a unei alte mașini în apropiere.
Riscurile nerespectării regulilor sunt considerabile. Deși poate fi tentant să instalezi o alarmă puternică și foarte sensibilă pentru a-ți proteja mașina, consecințele pot fi costisitoare. Cei care aleg să ignore regulile și să instaleze sisteme care nu se conformează standardelor se expun la amenzi între 1.305 și 2.900 de lei.
Acest lucru se datorează faptului că amenzile sunt calculate în funcție de punctele-amendă, iar pentru încălcările legate de sistemele sonore antifurt, sancțiunile pot varia între 9 și 20 de puncte-amendă. Având în vedere că valoarea unui punct-amendă este de 145 de lei, este ușor de înțeles de ce nerespectarea regulilor poate deveni o problemă costisitoare.