De astăzi, 16 martie, a intrat în vigoare starea de urgență decretată de președintele României Klaus Iohannis. Această stare necesită și o serie de obligații care trebuie respectate de mass-media.
CNA a adoptat luni instrucțiunile cu privire la conduita posturilor de televiziune și radio în timpul stării de urgenţă.
„Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unică de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale, având în vedere rolul serviciilor media audiovizuale în formarea opiniei publice, mai ales în situaţii de criză ce impun măsuri excepţionale determinate de apariţia unor pericole grave la adresa sănătăţii publice, în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă nr. 1 din 21 ianuarie 1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul respectării măsurilor naţionale dispuse de autorităţile competente pe durata stării de urgenţă, privind reducerea riscurilor de apariţie şi de răspândire a îmbolnăvirilor cu noul tip de coronavirus (COVID-19), având în vedere dispoziţiile art. 64, 65, 73 şi 76 din Decizia C.N.A. nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea:
INSTRUCŢIUNE
Art. 1 – Pe durata instituirii stării de urgenţă, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura:
a) difuzarea pe posturile de radio şi de televiziune a decretului de instituire a stării de urgenţă, în cel mult două ore de la semnare şi repetat în primele 24 de ore de la instituirea stării de urgenţă;
b) difuzarea integrală şi cu prioritate a informaţiilor şi comunicatelor oficiale ale Comitetului National pentru Situaţii Speciale de Urgenţă şi ale celorlalte autorităţilor publice implicate în gestionarea stării de urgenţă;
c) aplicarea cu celeritate a măsurilor dispuse de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, de Consiliul Naţional al Audiovizualului, precum şi de alte autorităţi publice competente, cu respectarea dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă nr. 1 din 21 ianuarie 1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căruia măsurile urgente de aplicare intră imediat în vigoare.
Art. 2 – (1) Consiliul Naţional al Audiovizualului solicită furnizorilor de servicii media audiovizuale să asigure măsurile redacţionale necesare, adaptate stării de urgenţă instituite, în vederea respectării obligaţiilor legale privind informarea corectă a publicului, respectiv:
a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor, evitarea senzaţionalului sau a infodemiei caracterizată de supraabundenţa de informaţii ce pot crea confuzie;
b) difuzarea de informaţii preluate din surse oficiale şi surse de încredere, naţionale şi internaţionale, astfel încât serviciile media audiovizuale să poată contribui la combaterea contaminării publicului cu fake news apărute pe reţelele de socializare; verificarea oricăror informaţii legate, direct sau indirect, de subiectul coronavirus;
c) respectarea regulilor deontologice şi acordarea unei atenţii speciale fiecărui mesaj diseminat, astfel încât să nu fie stimulată latura emoţională, panica şi nesiguranţă în rândul cetăţenilor.
Art. 3 – Prezenta instrucţiune intră în vigoare la data de 16.03.2020 şi se aplică pe perioada instituirii stării de urgenţă”, se arată în documentul semnat de preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului, Maria Monica Gubernat.