Pandemia pare că nu se mai sfârșește.
Companiile multinaționale au oprit unele operațiuni pe măsură ce China își extinde blocajele Covid.
Zeci de milioane de oameni din întreaga țară se confruntă cu restricții. Inclusiv întreaga provincie Jilin și centrul tehnologic Shenzhen, deoarece autoritățile raportează un număr record de cazuri. Toyota, Volkswagen și furnizorul Apple Foxconn se numără printre firmele afectate. Blocajele au ridicat îngrijorarea că lanțurile de aprovizionare esențiale ar putea fi întrerupte.
1.Cum s-a ajuns aici
China a raportat marți un record de peste 5.000 de cazuri, majoritatea în Jilin.
Toți cei 24 de milioane de locuitori ai provinciei de nord-est au fost plasați luni sub ordine de carantină. Este prima dată când China limitează o întreagă provincie de la blocarea Wuhan și Hebei de la începutul pandemiei.
Locuitorilor din Jilin li s-a interzis să se deplaseze. Iar oricine dorește să părăsească provincia trebuie să solicite permisiunea poliției.
A venit la o zi după ce un blocaj de cinci zile a fost impus celor 12,5 milioane de locuitori ai orașului Shenzhen, din sudul orașului, cu toate autobuzele și serviciile de metrou suspendate.
2.Blocări imediate
Marți, autoritățile din orașul Langfang, care se învecinează cu capitala Beijing, precum și Dongguan din provincia sudică Guangdong, au impus, de asemenea, blocări imediate.
Întreprinderilor din multe dintre regiunile afectate li s-a spus să închidă sau să-și pună angajații să lucreze de acasă, cu excepția cazului în care furnizează servicii esențiale, cum ar fi alimente, utilități sau alte necesități.
Foxconn, care produce iPhone-uri pentru Apple, și-a oprit luni operațiunile în Shenzhen, spunând că data reluării va fi „anunțată de guvernul local”.
Dar are mai multe site-uri de producție în China și a declarat pentru BBC că „a ajustat linia de producție pentru a minimiza impactul potențial”. Fabrica sa din Zhengzhou – cea mai mare fabrică de iPhone din lume – rămâne deschisă, deoarece orașul nu a fost afectat de restricții.
Toyota, care și-a închis fabrica din orașul Changchun din provincia Jilin, nu a dat un calendar pentru reluarea afacerilor. Producătorul auto japonez a declarat pentru BBC că mișcarea a fost făcută pentru a lua în considerare „impactul operațiunii furnizorilor” și „siguranța și securitatea angajaților și a părților afiliate”.
3.Mai multe probleme
Producătorul german de automobile Volkswagen a închis și operațiunile din Changchun, spunând că producția de mașini Volkswagen și Audi și componentele acestora a fost „afectată”, dar că speră să-și redeschidă fabrica joi.
Marți, Shanghai Composite a pierdut 5%, iar indicele Hang Seng, unde sunt listați mai mulți giganți chinezi ai tehnologiei, a scăzut cu peste 6%.
Analiştii cred că firmele ar fi capabile să gestioneze întreruperile. Analistul UBS Grace Chen a spus că Shenzhen nu este un loc de producție „major” pentru furnizori. Dar ar fi îngrijorător dacă blocajele s-ar extinde la Shanghai și zonele învecinate. Deoarece regiunea este un centru de producție cheie pentru notebook-uri, servere și dispozitive inteligente.
Se simte ca și cum China s-a întors înapoi. Doi ani înapoi. Până la primele zile ale focarului care a apărut pentru prima dată aici.
Se impun – din nou – măsuri drastice pe scară largă. Pentru a încerca să țină sub control virusul. O provincie întreagă a fost închisă.
Blocarea din Jilin este similară în multe feluri cu Hubei la începutul anului 2020. Zona Chinei unde a început totul.
Shenzhen, centrul tehnologic important la nivel global. Acolo unde a fost cel mai probabil fabricat iPad-ul tău. Este, de asemenea, un oraș blocat.