Renunțarea la produsele de origine animală și la alcool la începutul anului face ca schimbările alimentare să fie mai probabile pe termen lung, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Exeter. Studiile arată că participanții la initiativa „Veganuary” ajung să considere carnea dezgustătoare după o lună de abstinență.
Un grup de psihologi de la Universitatea din Exeter a descoperit că unii oameni nu se mai consideră carnivori după ce au evitat produsele de origine animală în ianuarie. Natalia Lawrence, profesor asociat de psihologie la universitate, a explicat: „În mod normal, ideea este de a educa oamenii mai întâi să-și schimbe atitudinile și, sperăm, că vor ajunge să-și schimbe comportamentul. Dar dacă îi convingi pe oameni să-și schimbe comportamentul timp de o lună, se pare că acest lucru determină ce urmează.”
Inițiativa „Veganuary” a luat naștere în 2014 datorită ideii lui Jane Land și Matthew Glover și, de atunci, a câștigat popularitate. Un studiu publicat în jurnalul Frontiers in Nutrition, care a urmărit 40 de participanți, a constatat că cei care au redus cel mai mult consumul de carne au dezvoltat un dezgust mai pronunțat pentru aceasta. Similar, un sondaj pe 46 de participanți „veganuari” arăta că aceștia nu mai consideră carnea esențială.
Hearn, un alt cercetător, a adăugat că identitatea influențează puternic alegerile alimentare: „Încurajând participanții să se vadă ca persoane care reduc sau evită carnea, Veganuary poate deschide calea pentru schimbări de durată și pozitive în obiceiurile alimentare.”
Mecanismul psihologic identificat sugerează o încercare inconștientă de a rezolva disonanța cognitivă dintre comportamentul lor și credințele anterioare legate de consumul de carne. Lawrence a subliniat că majoritatea oamenilor raționalizează consumul de carne, deși sunt conștienți de implicațiile morale ale acestuia.
Organizația Veganuary, reprezentată de Toni Vernelli, a fost încântată de rezultatele care susțin că majoritatea participanților vor să reducă permanent consumul de produse de origine animală: „Peste 80% dintre participanți ne spun că intenționează să-și reducă permanent consumul de carne și lactate cu cel puțin 50%.”
Acest fenomen nu se limitează doar la alimentație, întrucât efecte similare sunt observate și în cazul celor care renunță la alcool în ianuarie. Vernelli a mai remarcat provocările întâlnite de participanți în menținerea acestui stil de viață în cadrul întâlnirilor sociale și meselor în oraș.
Astfel, cercetările sugerează că adoptarea temporară a unor comportamente poate conduce la schimbări pe termen lung în obiceiurile alimentare și sociale ale indivizilor.