Centrul Pompidou din Paris, cunoscut pentru designul său unic și colecțiile de artă modernă, urmează să se închidă pentru o perioadă de cinci ani pentru a se supune unor lucrări majore de renovare. Închiderea și modernizarea au ca scop eliminarea azbestului, reducerea amprentei de carbon și îmbunătățirea securității, toate acestea implicând un cost estimat de 260 milioane de euro finanțați din fonduri publice.
Această inițiativă susținută de Ministerul Culturii din Franța vizează pregătirea centrului pentru viitor, în special în contextul eforturilor generale de renovare a instituțiilor culturale din Paris, cum ar fi și Luvrul. Pompidou, o clădire iconică concepută de arhitecții Richard Rogers și Renzo Piano, a atras anual aproximativ 3,2 milioane de vizitatori, oferind acces la artă modernă și contemporană, dar și la o bibliotecă publică vastă.
Soții Nicolas Moreau și Hiroko Kusunoki, arhitecții care coordonează proiectul de renovare, au detaliat planurile lor ambițioase, care includ o terasă panoramică și o restructurare completă a interiorului și fațadei centrului. Scopul principal este de a crea „un hub cultural” în care artele și spațiile vor interacționa într-un mod novator și integrat.
Deși unii critici au exprimat îngrijorări, considerând că închiderea centrului ar putea afecta viața culturală din Franța, proiectele propuse sunt considerate esențiale pentru a conserva relevanța și funcționalitatea sa. Renovările vor include și tranziția unei părți din colecția permanentă către alte locații atât în Franța, cât și internațional, asigurându-se astfel accesul continuu al publicului la arta de la Pompidou.
Lucrările sunt planificate să fie realizate în etape, cu închiderea completă programată pentru 2025. În timp ce Biblioteca și zonele de spectacole vor fi relocate temporar, structura generală a Pompidou va fi păstrată, dar regândită pentru a servi mai bine cerințele contemporane de artă și cultură.
Acest proiect ambițios reflectă dorința de a transforma centrul cultural într-un loc al întâlnirilor și creativității, iar arhitectul Renzo Piano a afirmat că „proiectul este în deplină concordanță cu arhitectura clădirii, păstrându-și integritatea”