Reclamă

Vineri, 31 martie 1995, ziua care a intrat în istoria neagră a aviației românești. România avea de-a face atunci cu cea mai mare catastrofă. 59 de oameni își pierdeau viața într-o secundă. Lângă București, după airbus-ul care trebuia să-i ducă spre Belgia, se prăbușea subit un avion după decolare.

La ora 9:00, aeronava cu destinația Bruxelles primește aprobarea de decolare. Motoarele se turează, iar la 9:06 se desprinde de sol. Ora 9:07 avionul se ridică până la 1400 de metri și retrage flapsurile. Ajunge în dreptul localității Balotești și începe virajul spre Ploiești. Pe o zi crâncenă, cu vânt puternic și ninsoare.

Brusc, avionul Tarom începe să piardă din înălțime. Motorul pe aripa din interiorul virajului nu mai are putere. Era deasupra localității Balotești, la doar 3 kilometri de aeroport. La ora 9:08, copilotul ridică tonul și își întreabă căpitanul dacă e bine. Trecuseră două minute de la decolare.

La ora 9:08 și 20 de secunde, cutia neagră înregistrează un alt strigăt disperat al secundului. Mai trec efectiv 6 secunde, timp în care copilotul și numai el urlă, iar aeronava se prăbușește. S-a auzit o bubuitură foarte puternică. Pe tot câmpul a fost împrăștiat fum, bucăți din aeronavă, iar în gaura mare unde a căzut se vedeau bucăți de mâini și picioare ale oamenilor care se aflau în avion.

Cea mai mare catastrofă aviatică din România de care a uitat multă lume. 59 de persoane și-au pierdut viața într-o secundă
B1TV

Pasagerii nici nu au avut timp să-și dea seama ce se întâmplă

Din înregistrările din cutia neagră, se aude doar vocea copilotului, nu și a pilotului. Nici până în ziua de azi nu se știe de ce, iar copilotul a avut la dispoziție 9 secunde ca să redreseze avionul. A fost imposibil.

Nimeni nu avea cum să supraviețuiască unei căderi libere de la 1200 de metri, iar România nu era pregătită pentru o asemenea anchetă. Totul s-a făcut cu manualul în mână, cu ajutorul agenților FBI și a specialiștilor francezi. Potrivit anchetei, aeronava s-a înălțat până la 600 de metri, după care o stare de tracțiune asimetrică s-a dezvoltat din cauza motorului 1, cel din partea stângă.

Piloții ar fi observat anomalia, iar copilotul i-a cerut comandatului să retragă flapsurile și bordurile de atac. Acesta a retras flapsurile, dar nu și bordurile.


Reclamă

Share.

27 de ani, absolventă a Facultății de Sociologie și a Facultății de Drept din cadrul Universității „Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu. Lucrează în presă de aproape 3 ani și este responsabilă de materialele publicate pe zutv.ro. Este pasionată de social media și nu îi este străin niciun tool de promovare online.

© 2024 Editura Substantial SRL – substantial.ro