Piața polițelor RCA are parte de un nou faliment.

Euroins a intrat în faliment, după ce ASF a stabilit în urma unui control că nu are capital pentru continuare activității. Afectați de această insolvență sunt 2,76 milioane, care au dreptul să fie despăgubiți. Iată ce pași trebuie să urmeze.

Românii care au polițe la Euroins au dreptul, în calitate de clienți, să fie despăgubiți și protejați. Autoritatea de Supraveghere Financiară a retras autorizația de funcționare a companiei, astfel că, conform legii, va fi trecută în faliment.

Proprietarii care sunt afectați de acest nou cutremur pe piața asigurărilor auto vor fi despăgubiți. Conducerea Euroins va fi preluată de Fondul de Garantare a Asiguraților. Tot ei vor plăti și despăgubirile, după ce clienții își vor depune cererile.

FGA este instituția care face plățile când un asigurator intră în insolvență sau faliment și nu-i mai pot despăgubi pe asigurați. Fondurile provin din asigurările auto, în al căror preț este inclus de firme un anumit procent pe care-l plătesc.

Însă eventimentele recente de pe piața polițelor RCA ridică un mare semn de întrebare. Cum va plăti FGA banii înapoi românilor, când a plătit deja, în ultimii ani, 350 de milioane de euro pentru falimentele Asta (2015), Carpatica (2016), City Insurance (2021). Iar pentru cea din urmă companie, plățile nu au fost însă efectuate nici pe jumătate.

Ce trebuie să facă românii care au polițe RCA la Euroins

Clienții Euroins trebuie, în primul rând, să aștepte publicarea în Monitorul Oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare și de constatare a stării de insolvență.

Cei care trebuie să recupereze bani după un accident auto trebuie să depună o cerere în acest sens la Fondul de Garantare a Asiguraților. Termenul limită este de 90 de zile.

Dacă dosarul de daune nu a fost încă deschis, FGA va prelua acest demers. Șoferii trebuie însă să depună un dosar cu mai multe documente:

  • Anexa 8 – Declarație privind evenimentul, completată și semnată
  • Copie după contractul de asigurare a vehiculului vinovat
  • Copie după cartea de identitate și permisul de conducere ale conducătorului auto care a suferit pierderea
  • Copie după certificatul de înmatriculare al vehiculului care a fost avariat
  • Copie după certificatul de înmatriculare al vehiculului asigurat, în cazul contractelor de asigurare opțională
  • Soluționarea pe cale amiabilă a accidentului sau Raportul emis de Poliție/Anexa 2  Procură/împuternicire acordată persoanei care deschide dosarul de daună, semnată și ștampilată, dacă persoana vătămată este persoană juridică, sau împuternicire notarială, dacă persoana vătămată este persoană fizică
  • Procură/împuternicire de la societatea de leasing, dacă vehiculul avariat este deținut de o societate de leasing
  • Fotografii digitale ale vehiculului/bunului avariat, în cazul în care solicitările sunt trimise prin e-mail
  • Cererea de plată, adică Anexa 10, trebuie însoțită de documente justificative care să ateste producerea evenimentului și suma solicitată.