Reclamă

Uzura excesivă a șinei de cale ferată și utilizarea acesteia mult peste limita de funcționare au fost identificate drept cauze principale ale accidentului feroviar de la 16 ianuarie 2024, conform raportului publicat de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER). În acel eveniment, 11 vagoane încărcate cu cereale ale unui tren de marfă au deraiat, dintre care două s-au răsturnat, la intrarea în halta de mișcare Leu, pe secția de circulație Craiova – Caracal.

Raportul AGIFER precizează: „Având în vedere constatările și măsurătorile efectuate la suprastructura căii după producerea accidentului (…) se poate afirma că starea tehnică a suprastructurii căii a cauzat producerea deraierii. (…) Comisia de investigare a stabilit că accidentul s-a produs din cauza mai multor factori cauzali, contributivi și sistemici”.

Conform raportului, ruptura multiplă și completă a șinei aflate pe firul drept a fost generată de uzarea extremă a șinelor și de depășirea capacității lor de transport. Aceasta s-a întâmplat la km 186+120,50, sub acțiunea forțelor dinamice transmise de materialul rulant. În plus, întârzierea reparațiilor capitale necesare a contribuit la producerea accidentului.

AGIFER a identificat de asemenea lipsa resurselor materiale și umane adecvate pentru întreținerea corespunzătoare a liniei, menținerea în toleranțe a geometriei căii și managementul ineficient al riscurilor. Între neconformitățile constatate, rafortul menționează depășirea toleranțelor admise la nivel transversal și valorile admise ale torsionării căii.

Raportul precizează că nu au existat victime umane sau persoane rănite. Recomandările includ evaluarea riscurilor de către administratorul infrastructurii pentru a preveni accidente similare. Recomandările referitoare la evaluarea riscurilor au mai fost emise și după un accident similar din februarie 2020, între halta de mișcare Fărcașele și stația Drăgănești Olt.

Accidentul a avut loc la ora 01:23, când trenul de marfă nr. 68322, remorcat cu locomotiva EA 389 și având în compunere 35 de vagoane încărcate cu cereale, a deraiat în zona schimbătorului de cale nr. 16. Oficiul de transport feroviar SC Global Rail Solutions SRL deține trenul implicat.

Raportul de investigare AGIFER este înaintat Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, CNCF „CFR” SA și operatorului de transport implicat.


Reclamă

Share.
© 2025 Editura Substantial SRL – substantial.ro