Anul 2022 a venit cu mărimea inflației și a prețurilor.

Carburantul a avut cel mai mult de suferit și, în ultima vreme prețul său a devenit dublu. Aproape 60% din prețul unui litru vândut la o benzinărie se duce în buzunarul statului, fiind reprezentat de taxe și accize plătite anual. Procentul rămas se duce către distribuitor și producător.

Benzinăriile din țară stabilesc prețul final în funcție de costurile pentru achiziție, prelucrare și transport. La toate acestea se adaugă și accizele impuse de stat, precum și TVA, ce reprezintă 19%. Acest procent se aplică și accizei.

În urmă cu aproape doi ani, prețul la pompele de carburant era pe jumătate față de cel actual. Litru de benzină era 4,43 lei, iar motorina era 4,29 lei. După ce restricțiile pandemice s-au mai relaxat, prețul s-a dublat și a ajuns să depășească 9 lei în unele locuri din țară. Tot mai mulți români au ieșit la proteste pentru prețurile exagerat de mari și dorind să fie scăzute.

Sursa foto: Social media

Cât ar costa carburantul fără accize și taxe

Trei profesori universitari de la București și Cluj au făcut un studiu cu privire la prețul carburantului. Au calculat înainte de aplicarea taxelor și accizelor. În luna aprilie 2022 s-a constat că un litru de benzină ar fi costat 4,7 lei, iar cel de motorină 5,6 lei.

„Taxele şi accizele aplicate producţiei, distribuţiei şi comercializării carburanţilor în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a preţului plătit de consumatorii finali. Acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru). În data de 25 aprilie 2022, un litru de benzină costa „la pompă ”, în medie, 7,84 lei, iar motorina 8,72 lei.

Fără TVA şi fără accize, litrul de benzină ar fi costat 4,7 lei, iar cel de motorină 5,6 lei. Nu mai puţin de 39% din sumele plătite pentru benzină, respectiv 36% din cele pentru motorină merg către bugetul de stat în contul TVA şi al accizelor.”, se arată studiul.